Hulda Tronstad har arbeidet med elsykler i snart 10 år og er ansvarlig for den årlige undersøkelsen El-syklisten, Norges eneste undersøkelse som retter seg kun til dem som sykler elsykkel. Den gjennomføres av Norsk elbilforening.
Kjøper og bruker elsykkel
Undersøkelsen viser at det i de siste årene har vært en markant endring i svarene hos norske el-syklister. I 2020 kom over 60 prosent av svarene fra kvinner. Alle norske undersøkelser om sykkel, blant annet reisevaneundersøkelsene fra Transportøkonomisk institutt, viser at det er stor overvekt av menn som velger å sykle. Men med el-sykkel virker det som om den skjeve kjønnsbalansen er i ferd med å jevnes ut.
I løpet av de to siste årene har 37 prosent av kvinnene i undersøkelsen prøvd el-sykkel for første gang, og 59 prosent av kvinnene har kjøpt el-sykkel.
– Tallene viser vel at det er ganske kort vei fra å prøve til å kjøpe elsykkel, og at det er kort vei fra å kjøpe el-sykkel til å endre transportvanene sine. Undersøkelsen tyder på at el-sykkelen virkelig betyr en endring – også når det gjelder kjønnsbalansen på sykkelveiene, mener Tronstad.
Kvinner sykler til jobb
Undersøkelsen viser at det er en kjønnsforskjell i bruken av el-sykkel. Mens 68 prosent av kvinnene bruker el-sykkelen til jobb, bruker 57 prosent av mennene det samme. Dette er omvendt når vi ser på bruken av el-sykkel til trening og mosjon: 54 prosent av kvinnene bruker el-sykkelen til trening, mens 63 prosent av mennene gjør det samme.
– Og det kan virke som kvinner i større grad bruker el-sykkelen til å bytte ut bil og kollektivtransport, mens menn oftere bruker den til fritid og mosjon, forklarer Tronstad.
Pris og type elsykkel varierer
Kvinner bruker generelt mindre penger på el-sykkelen enn menn. 72 prosent av kvinnene har kjøpt seg el-sykkel til under 30.000 kroner, mens 49 prosent av mennene har gjort tilsvarende. Til gjengjeld har 15 prosent av mennene kjøpt el-sykkel til over 40.000 kroner, mens bare 6 prosent av kvinnene har gjort det samme.
– Dette kan forklares noe med valg av type el-sykkel. Mens kvinner i større grad kjøper bysykler, så velger mange flere menn å kjøpe terrengsykkel, som ofte har flere dyrere komponenter og tillegg som fulldemping.
Om undersøkelsen
Over 1.900 el-syklister svarte på undersøkelsen El-syklisten i 2020. Undersøkelsen gjennomføres hvert år, og respondentene nås via sosiale medier. Undersøkelsen har tidligere vist at el-sykkelen får folk til å sykle mye mer om vinteren, og at el-syklister endrer reisevaner først og fremst ved en overgang fra bil og kollektiv til el-sykkel.
FLERE SAKER
Black Week og jul: Posten godt forberedt til høysesongen
Tidsklemma og utstyrspress hindrer oss i å komme oss ut oftere
På tide å sende julegavene? Denne uka går de første fristene ut