Virke ber om kortsiktige tiltak for å få butikkene gjennom pandemien, og langsiktige tiltak for å gi like vilkår i den internasjonale konkurransen.
– Vi ser nå tydelig konsekvensene av at detaljhandelen ble pålagt å stenge på kort varsel. Disse tallene viser hvordan koronakrisen treffer svært ujevnt. Uten bedre kompensasjon for lønnskostnader og tapte varelager vil mange risikere konkurs, sier Harald J. Andersen, direktør for handel i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.
Rekordomsetning for norske nettbutikker
Med stengte butikker og kjøpesentre i mange kommuner og fylker i februar opplever norske nettbutikker rekordvekst. Varehandelen har hatt en total vekst pr. februar på 8,6 prosent. Sammenlignet med en svak vekst på fem prosent for fysiske butikker, illustrerer dette at netthandelen nå begynner å gi stor effekt på totalen, i takt med at flere handler på nett.
– Netthandelen opplever en all time high, med en vekst på 74,4 posent mot samme måned i fjor. Dette er rekordtall for bransjen. Den sterke nett-veksten i årets to første måneder må sees i sammenheng med perioder med stengte butikker i sentrale deler av landet, og at vi sammenligner med «før korona» måneder i 2020. Det blir interessant å se hvordan netthandelen utvikler seg når korona-pandemien er over og fysisk varehandel er normalisert, sier Andersen.
Krisen fortsetter for klær og sko
Mens folk handler på nett som aldri før, forsterkes krisen for butikkene i kles- og skobutikkene. Tall som Virke selv har samlet inn fra sko-kjedene viser en nedgang på 34 prosent fra samme periode i fjor. Dette er kritisk og viser alvoret i situasjonen. Stengte kjøpesentre, der mange av disse butikkene ligger, fører til at butikker som allerede ligger nede risikerer å gå dukken.
– Mange deler av næringslivet er sterkt preget av smittesituasjonen og de nye koronarestriksjonene, og det er åpenbart fare for at mange kan gå konkurs før smitteverntiltak er avviklet og etterspørselen tar seg opp. Utfordringen på kort sikt er å sikre at levedyktige bedrifter fortsatt er der når oppgangen kommer, avslutter han.
Bransje | Vekst i % februar | Akk. i % Februar |
Netthandel i norske nettbutikker | 74,40 | 63,40 |
Detaljhandel ekskl. biler og bensin | 8,00 | 8,60 |
Butikkhandel | 3,60 | 5,00 |
Kjøpesentre | -11,70 | -9,00 |
Tekstiler og utstyrsvarer | 11,10 | 8,70 |
Dagligvare | 8,60 | 9,80 |
Bredt vareutvalg | 3,90 | 9,50 |
Apotek | 1,80 | 1,00 |
Sport | -0,60 | 21,70 |
IKT-utstyr i spesialforretninger | -0,80 | -3,40 |
Elektronikk | -2,10 | 4,00 |
Møbler | -6,00 | -4,00 |
Bensinstasjoner | -9,70 | -11,40 |
Klær | -19,10 | -23,40 |
Bøker | -19,50 | 23,00 |
Ur, gull- og sølvvarer | -23,10 | -22,50 |
Kosmetikk | -26,80 | -24,30 |
Vin og brennevin | ?? | ?? |
Byggevare | ?? | ?? |
Blomster og planter | ?? | ?? |
Sko | ?? | ?? |
?? Tallgrunnlag mangler. Tall er ikke kommet inn i SSBs databaser eller er for usikre til å publiseres.
FLERE SAKER
Black Week og jul: Posten godt forberedt til høysesongen
Tidsklemma og utstyrspress hindrer oss i å komme oss ut oftere
På tide å sende julegavene? Denne uka går de første fristene ut