– Det er nesten flaut, utbryter Hege Anyz (32) og ler, før hun fortsetter.
-Vi ble spleiset av ei venninne av meg og kollega av Nicolai. Etter en date på Anchas Bodega var det gjort. Og nå må vi ha større plass. Dette er en ny start for oss, sier hun og stryker seg på magen. Der spirer parets første felles barn. Hege har to barn fra før. Nå trengte de en bolig der alle kan finne seg til rette.
Les mer om boliglån
I Sparebanken Øst sin filial på Konnerudsenteret kaster de små blikk på hverandre og smiler. Det er mye som skjer i livet deres nå. Begge er i full oppussingsmodus for å få alt på plass i deres nye hjem.
Nylig fikk de kjøpt en bolig i Grubegata, som ligger fem minutter med bil unna lokalbanken.
– Denne boligreisen var jo et skummelt steg å ta. Vi sitter med lån på tre boliger nå. Jeg har en leilighet i Svelvik, og Hege har et rekkehus på Steinberg, som vi skal selge. Vi måtte få på plass finansieringsbevis og mellomfinansiering. Det kunne blitt rotete, men banken har fulgt oss hele veien. Det har vært en stor trygghet å bruke Sparebanken Øst, understreker Ballangrud.
De er begge opprinnelig fra Konnerud. Nå skal de flytte hjem – sammen.
Den personlige samtalen
Sparebanken Øst har 29 filialer på Østlandet. Om du bor i Hokksund, Mjøndalen, Krokstadelva, Drammen, Lier, Svelvik, på Gulskogen eller på Konnerud er deres mål å være den personlige banken. Her får alle kunder hver sin rådgiver.
– Med en egen rådgiver føler vi oss godt ivaretatt. Vi har liksom vår person i banken og får veiledning og hjelp når vi trenger det, sier Ballangrud.
Fordelen med lokale kontorer er at rådgiverne hos Sparebanken Øst kjenner nærmiljøet. Det gir et godt utgangspunkt for de gode samtalene om de store valgene i livet – der du bor.
Vi sitter med en følelse av at banken vår heier på oss
– Hos oss setter vi den personlige samtalen høyt. Vi opplever at folk synes det er godt å ha noen å prate med og stille spørsmål til ved store avgjørelser. Og for oss er det veldig givende å følge opp kunder som Hege og Nicolai, å hjelpe dem på veien, sier avdelingsbanksjef Cathrine A Grosvold, og overrekker paret en blomst og gratulerer med boligkjøpet.
Det er dette hun liker aller best med jobben. De personlige møtene, suksesshistoriene og å se at kundene deres lykkes i nå sine mål.
De viktige møtene i banken
Vi skulle kanskje tro at tiden for personlige møter er over når alle snakker om teams, hangout og bank på mobil. Men hos Sparebanken Øst sier de: «Ja, takk. Begge deler».
Under pandemien har det vært fokus på digitale møter av smittevernhensyn, men de ser et stort behov for fysiske møter for mange.
–Vi har blitt veldig digitale og mange takler det fint, men vi merker at det å ha et fysisk møte i banken spiller en viktig rolle, sier Cathrine A. Grosvold, avdelingsbanksjef hos Sparebanken Øst.
For Ballangrud og Anyz har det vært avgjørende å ha en person til å hjelpe dem på veien til huskjøp. Med banken tett på eget nærmiljø, har det vært enklere å holde kontakten underveis.
– Jeg føler at vår rådgiver sto på for at vi skulle få til dette. Vi måtte vende hver stein, ordne kausjonist, og banken kastet seg rundt for at vi skulle få papirene på plass og kunne sikre oss vår nye bolig. Vi sitter med en følelse av at banken vår heier på oss, sier Anyz.
En bank for hele livet
Både hun og samboeren har vært kunder av Sparebanken Øst nesten hele livet.
– Her fikk jeg mitt første bankkort. Det første boliglånet. Jeg har blitt kjent med de som jobber her. Jeg har ikke hatt noe grunn til å bytte bank, sier Ballangrud.
– Jeg forsøkte en annen bank i en kort periode, men der opplevde jeg at kommunikasjonen var mye vanskeligere, forteller Anyz, som vendte snuta tilbake til Sparebanken Øst.
Så er det slik at mange av de store reisene i livet starter i banken – om dere skal flytte sammen, kjøpe bolig eller stifte familie – når du trenger gode råd om økonomi og forsikringer.
I en større brukerundersøkelse fra Finans Norge viser det seg at vi har mest tillit til nær familie og bankrådgivere når det kommer til økonomiske rådgivning.
– Det er mye som kan ordnes med en datamaskin, men alt lar seg ikke løse digitalt. I møte med mennesker er det enklere å finne fleksible løsninger og gi god rådgivning når det kommer til banktjenester og forsikring. Hvem er du og hva er viktig for deg. Da trenger ikke alt være svart/hvit, sier Grosvold. Det er de unge boligkjøperne enige i.
Vi var veldig usikre om vi i det hele tatt fikk dette til. Her fikk vi personlig oppfølging gjennom hele prosessen, Nicolai Ballangrud.
Det er bedre enn å sitte foran en PC å lure, sier Ballangrud i det han og samboeren gjør seg klar til nok en oppussingsøkt.
– Nå gleder vi oss til å få det nye huset i stand, sier han.
– Og skape et hjem sammen, sier Anyz og smilene er igjen på plass.
Kontakt en av våre dyktige kunderådgivere
Denne artikkelen er bestilt av Sparebanken Øst.
FLERE SAKER
Bitcoin i 2024: En investering i fremtiden eller gårsdagens nyheter?
Planlegging av en trygg og minneverdig trekking-opplevelse
Slik velger du de beste vindu- og dørmaterialer for norske forhold