– Når bensinprisen vipper over 20 kroner literen mange steder er det ganske utrolig å tenke på at en tredel av bensin- og dieselprisen er avgifter til staten.
Det sier myndighetskontakt i NAF, Thor Egil Braadland. Han mener regjeringen nå må innfri løftene om å sette ned avgiftene på bensin og diesel.
Har lovet avgiftskutt
I regjeringserklæringen lover Arbeiderpartiet og Senterpartiet at de vil «…redusere avgifter som rammer folk flest, som for eksempel (…) drivstoffavgifter». NAF kommer med en sterk oppfordring til finansminister Trygve Slagsvold Vedum (SP):
– Tiden for å kutte avgiftene er nå. For folk flest blåser det nå fra fire kanter; trusselen om økte renter, sammen med økte strømpriser, økte matpriser og økte drivstoffpriser. Folk flest kjører jo ikke bil unødvendig, og de må bruke den bilen de har, sier Braadland.
Ekstrautgift for de som ennå ikke har elbil
Samtidig øker antallet elbiler på norske veier, og nybilsalget til private er snart hel-elektrisk. Derfor rammer avgiftene og de høye prisene på bensin og diesel ekstra skjevt, og de gruppene som ennå ikke har kunnet skaffe seg en elbil.
– Det er ingen områder hvor det grønne skiftet går raskere enn i bilparken. Så langt i år er 19 av 20 nye biler kjøpt av privatpersoner helt elektriske. Dette skifter i rekordfart. Det er snart en halv million nullutslippsbiler på veiene. For de som ikke har mulighet til å skaffe seg elbil nå, blir de høye drivstoffprisene blir en ekstra utgift de ikke slipper unna, sier Braadland.
FLERE SAKER
Black Week: Fire av 10 har funnet bilen bulket på parkeringsplass
Vil ha bedre forutsigbarhet for HV-soldatene
Nye krav: Nå skal vi kildesortere mer på jobben