Mange uerfarne båtførere får skylden for en enorm økning i antall havarier de siste to årene. Nå starter dessuten en ny båtsesong og vårpussen er i gang flere steder.
– I 2020 føk antallet båthavarier i været med 27 prosent sammenlignet med året før. Dessverre fortsatte den negative trenden i 2021, sier fagsjef på båt i Frende Forsikring, Edmond Wold Gaulen.
35 prosent flere havariskader
Samlet sett har antallet havariskader meldt inn til norske forsikringsselskap økt med nesten 35 prosent de siste to årene. Det viser tall fra Finans Norge.
– I 2019 var det 5.800 havariskader, mens i 2021 hadde antallet hoppet til mer enn 7.800, sier Wold Gaulen.
Mange kjøpte båt da pandemien slo til og Norgesferien stod for tur.
– Uerfarne båtførere må ta en del av skylden for økningen. Dårlig kjennskap til båtføring, kart, navigering og fartsfølelse spiller inn i det skyhøye antallet havarier vi ser nå, sier han.
Grunnstøting er blant de vanligste skadene hos ferske båtførere.
– Vi ser en rekke skrog- og motorskader hver eneste vår og sommer, sier fagsjefen.
6 av 10 skader er havari
Havariskader står for mer enn 60 prosent av både båtskadene og erstatningene som ble utbetalt fra forsikringsselskapene i året som gikk.
– Mange av skadene kan unngås med nødvendig opplæring og erfaring. Uhell og grunnstøtinger skjer gjerne i trangere farvann. Der kan du ikke alltid bare stole på kartplotteren. Da må du også kunne bruke papirkart, og ha øynene med deg, sier Edmond Wold Gaulen.
Mange gjør denne feilen
Ifølge en tidligere Båtlivsundersøkelse fra Kongelig Norsk Båtforbund er det mer enn 130.000 uforsikrede båter her til lands. Å kjøre båt uten forsikring er en større økonomisk risiko enn du kanskje tror. Fagsjefen i Frende er bekymret over at så mange tar sjansen.
– Mange tror at ansvarsreglene er like for båt og bilforsikring. Altså at hvis noen kjører på båten din mens den ligger i havnen så dekkes skaden fra skadevolders selskap. Slik er det ikke for båt, men det er dessverre mange som gjør denne feilen, sier Wold Gaulen.
Den som har skadet båten din må ha utvist uaktsomhet for at regningen havner hos ham. Har båtføreren vært uheldig, eller noe teknisk har sviktet, er det du som må betale.
– Det kan bli dyrt, sier Edmond Wold Gaulen i Frende.
FLERE SAKER
Regner med å selge rundt tusen tonn gresskar i oktober
NAF: Slik tar du lys-sjekken på bilen din i høstmørket
Slutt på sommertiden – neste helg får du derfor én time ekstra