NAF erfarer at det er mange som opplever hjulbolter som løsner eller i verste fall hjul som faller av mens de kjører. Løsningen er å etterstramme boltene.
– Vi anbefaler alle bileiere å fra etter boltene når du har kjørt rundt 50 kilometer etter at du har lagt om. Husk på at du strammer i kryss og at du strammer boltene med riktig moment, slik at du holder deg innenfor spesifikasjonen fra bilprodusenten, sier Svendsen.
Han anbefaler alle å skaffe seg en momentnøkkel. Strammer du for hardt til er det nemlig heller ikke bra.
– Det er ikke bare å stramme til så hardt du klarer. Hjulbolter er strekkbolter og de skal strammes med de momentet som bilprodusenten oppgir i bilens instruksjonsbok. Strammer du boltene for hardt kan du risikere at de ryker eller blir ødelagt. I ekstreme tilfeller kan du også ødelegge bremseskivene på bilen. Et annet problem kommer den dagen du skal ha hjulet av bilen igjen, om boltene er strammet for hardt kan det være at du ikke klarer å løsne de, sier Svendsen.
Mange legger om hjul hos dekkverksteder og tenker at de da ikke trenger å etterstramme. Det er feil ifølge NAF.
– Du må huske å etterstramme uavhengig av om du har gjort jobben selv eller om andre har lagt om hjulene for deg. Har du lagt om hos et profesjonelt verksted har de i mange tilfeller tilbud om etterstramming av hjulboltene, men med en momentnøkkel, bilens instruksjonsbok og fem minutter til rådighet er dette en jobb alle helt fint klarer selv.
Her er NAFs fem tips for etterstramming av hjulbolter
1. Etterstram etter 50 kilometer.
2. Bruk momentnøkkel slik at boltene trekkes til med rett kraft.
3. Ikke stram boltene for hardt.
4. Stram boltene i et «stjernemønster» eller i form av et kryss om bilen har fire hjulbolter.
5. Rett tiltrekningsmoment finner du i bilens instruksjonsbok.
FLERE SAKER
Black Week: Fire av 10 har funnet bilen bulket på parkeringsplass
Vil ha bedre forutsigbarhet for HV-soldatene
Nye krav: Nå skal vi kildesortere mer på jobben