Det må bare bety at mange betaler for et abonnement de ikke bruker – i hvert fall ikke fast. I Drammen er det eksempelvis 244 plasser i deres sykkelhotell, mens det er 281 abonnenter. Belegget er da på 115 prosent – men det er bare i teorien.
I Hokksund er det 40 plasser, men bare 21 abonnenter. I Mjøndalen er det også 40 plasser, men her er det også god plass med 32 abonnenter.
– Vi har 3.500 parkeringsplasser på sykkelhotell ved 39 togstasjoner over hele landet. Dessverre er alt for få av dem er i bruk, sier Stine Strachan i Bane Nor.
Nei, vi snakker ikke om sykkel-for-tog. Dette handler om at stadig flere stasjoner er utstyrt med sykkelhotell, der folk kan parkere tohjulingen, før de rusler om bord på toget.
– Tråkker du hjemmefra til stasjonen blir hele reisen utslippsfri, sunn og bærekraftig. Dessverre ser vi at alt for mange sykkelhotell bare er halvfulle og noen er nesten tomme, sier Stine Strachan.
Hun oppfordrer flere til å legge inn litt trim i hverdagen, få frisk luft i lungene og samtidig bidra til å redusere klimautslippene – på vei til stasjonen.
Førstemann til mølla
I dag finnes dette tilbudet 39 steder landet rundt. Tanken er at det klimavennlige togtilbudet også skal redusere utslipp fra biltrafikken lokalt, ved at flere sykler og går til stasjonene.
– Noen steder er dette populært. Folk skaffer seg et billig abonnement til sitt lokale sykkelhotell, og slipper bilkjøring, kø og parkeringsproblemer. Samtidig sparer du nok noen kroner også, sier Strachan.
De selger abonnement til alle som ønsker det, og derfor er det flere brukere enn plasser på de mest populære sykkelhotellene. Her er det som på parkeringsplasser flest – er du tidlig ute, får du plass.
I dag er det totalt 3.519 plasser fordelt på sykkelhotellene, mens 2.342 syklister har abonnement. Det gir en gjennomsnittlig dekningsgrad på 76 prosent.
– Det høres bra ut, men det er svært god plass de fleste stedene. Alle abonnenter sykler sjelden på samme dag, og de mest populære sykkelhotellene drar opp snittet, forklarer Strachan.
Håper på opptur
Det er prosentvis flest abonnenter i Tønsberg, Asker, Moss og Kolbotn. I Tønsberg er det plass til 51 sykler, mens 199 personer abonnerer på tjenesten. På Kolbotn er det 18 plasser og 34 abonnenter.
Nederst på lista ligger Sandnes, Hommelvik i Trøndelag, og Rosenholm lengst sørøst i Oslo. Helt i bunn finner vi Gausel stasjon i Stavanger. Her er det en romslig kapasitet på 90 parkeringsplasser, men kun seks personer har skaffet seg abonnement.
– Vi håper dette tar seg opp, land og strand rundt, sier Strachan.
Hun ber folk huske å låse sykkelen godt på hotellene.
– Selv om de står bak en låst dør, er ikke det noen garanti for sikkerheten. Bruk en solid lås til å feste sykkelrammen og bakhjulet til stativet. Bruk gjerne en ekstra lås av annet material til forhjulet, anbefaler hun.
FLERE SAKER
Hokksund Byutvalg vil ta en aktiv rolle for lokalsamfunnet
Trafikkulykke på Gamle Kongsbergvei – to skadet
O helga natt – for en julekonsert