Imidlertid var årets første halvår dystert når det gjelder trafikkulykker – med dobbelt så mange dødsfall som i 2021. I disse månedene var det flere biler på veiene enn året før.
– Vi jobber intenst for å finne hva som skjedde i første halvår – om det er noen fellesnevnere for ulykkene, og hva vi kan gjøre for å komme tilbake på rett spor, sier Oppedal.
Undersøkelsene av dødsulykkene i 2022 pågår fortsatt, og det er derfor ikke klart om det er faktorer som går igjen i ulykkene.
Sommertrafikken roligere enn antatt
Statens vegvesen har sammenlignet trafikktall i uke 28 (midt i juli) for 2022 og 2021 på E10 i Lofoten, E16 mellom Bergen og Voss, riksveg 7 i Hallingdal og E6 på Romerike og i Gudbrandsdalen. På alle punktene er det mindre trafikk i år enn i fjor. På de store veiene mot syd – E6 ved Sarpsborg og E18 ved Langangen – ser vi imidlertid en liten økning denne sommeren.
Reduser risikoen med enkle tiltak
Som bil- og MC-fører har vi et stort ansvar, og kjøring innebærer risiko. Men hver enkelt av oss kan redusere risikoen med enkle tiltak, skriver Statens vegvesen.
– Først og fremst er det svært viktig å holde konsentrasjonen i og på trafikken. Når vi kjører bil eller MC – da er det det vi gjør. Vi kjører. Da gjør vi ikke andre ting. Hold øynene på veien. Med feriepakket bil eller sykkel og mange mulige distraksjoner, som støyende passasjerer og mye å se langs veien, er det lett å bli uoppmerksom. Ta heller hyppige pauser og stopp for å beundre utsikten.
Det pågår også en diskusjon om bilenes mange «duppedingser» og skjermer, og om disse distraherer mer enn de hjelper sjåførene.
– Skru av telefonen og la andre operere skjerm og «knotter». Eller stopp bilen hvis du må gjøre det selv. På telefonen finner du også en funksjon som heter «Bilkjøring». Skru på denne. Da vil du få meldingene når du er ferdig med å kjøre bil.
Hjelp dine medtrafikanter
Oppedal oppfordrer også til å ta bilturen som en del av målet.
– Vi er alle ansvarlige for egen og andres trafikksikkerhet. Hold fartsgrensen og bruk den tiden det tar. Det viktigste er at alle kommer frem dit de skal, sier Oppedal.
– Kjør til siden og slipp andre forbi. Kjører du stor bil – for eksempel bobil, er dette enda viktigere, særlig på smale veier, som det er mange av i typiske turistområder. Forbikjøringer skal du foreta kun der det er helt trygt og der du har gode sikkerhetsmarginer.
Oppedal peker også på andre elementer som bedrer sikkerheten og flyten i trafikken. Som å bruke retningsviser og ha et tydelig kjøremønster. Er du usikker på hvor du skal, kan det være lurt å stoppe og sjekke kartet fremfor å «vingle» i trafikken.
– I 2022 bør det være en selvfølge at vi bruker bilbeltet og ikke er påvirket av rusmidler når vi kjører bil eller motorsykkel. Dessverre viser ulykkesstatistikken av hele 35 prosent av de drepte ikke brukte belte, og over i 20 prosent av dødsulykkene var rus en medvirkende årsak. Bruker du legemidler, må du å sjekke om du kan ta disse når du kjører bil.
Om sommeren er det mange trafikanter på veien – sykler, motorsykler og fotgjengere.
– Ta hensyn til alle du deler veien med, og ta høyde for at de ikke alltid oppfører seg i trafikken slik du tror. Legg inn litt større marginer, selv om det noen ganger koster deg noen sekunder. Slik sparer vi liv, avslutter Tone Margrethe Oppedal.
FLERE SAKER
Black Week: Fire av 10 har funnet bilen bulket på parkeringsplass
Vil ha bedre forutsigbarhet for HV-soldatene
Nye krav: Nå skal vi kildesortere mer på jobben