Vatnås kirke ligger på Grenskogen i Sigdal kommune, men er en del av Den norske kirke og hører til Eiker prosti i Tunsberg bispedømme.
Etter oppstart som gruppe året før koronaen slo til for fullt, er endelig vokalensemblet De Madrigale i gang som oktett og med et bredt repertoar av renessanse- og madrigalmusikk, ispedd litt middelalder og en anelse barokk.
Gruppa benytter veileder og inspirator Ingeborg Aadland som dirigent for sine konserter. Repertoaret de tar med til Vatnås er en rekke sanger spredt over 45 minutter. Foruten en dirigent med mastergrad i Madrigalsang, består gruppa av Tone Elisabeth Nygård, May Britt Hjortland, Ingunn Endrestøl, Julia Skalska, Jørn Hogne Kristoffersen, Lars Gulbrandsen, Sverre Nygård og Roar Berget.
Gruppa bruker en hel helg hver høst i bildeskjønne og rolige Borofjell i Nedre Eggedal til omfattende øving og inspirasjon. Ofte faller tankene til nydelige Vatnås kirke, og drømmen om opptreden i en bygning både tuftet for innholdet i musikken de utøver men ikke minst som står i stil til alderen på mye av musikken.
Vokalensemblet De Madrigale består av dedikerte sangere som har frekventert hverandre gjennom ulike sangprosjekter og prosjektkor i Eiker og Drammensdistriktet i en årrekke.
Ideen og opptakten til dette ensemblet skjedde gjennom utallige møter og intens øving opp mot framføring av Bachs Mattheuspasjon i Vilnius i 2019. De Madrigale samles for å synge, harmonisere og framføre i første rekke renessansemusikk, men kan fort finne på å synge både middelalder, barokk og annet når de får lyst.
– Vi synger fordi det er gøy, og fordi vi tenker at noen innimellom har lyst til å høre på fin musikk, sier talsperson Lars Gulbrandsen.
Madrigal er opprinnelig en italiensk betegnelse for korte, kunstferdige dikt med strofer på tre eller fire verselinjer. Diktformen var lite utbredt utenfor de romanske språk. Det ble etter hvert satt musikk til og fra da ble madrigal mer kjent som betegnelse på et flerstemt vokalstykke på flere språk, italiensk, fransk, tysk eller engelsk.
Teksten er oftest verdslig, men det ble også skrevet madrigaler med religiøs tekst. Det fins to slags madrigaler, disse har bortsett fra betegnelsen lite felles:
Trecento-madrigalen fra det 14. århundre og madrigalen fra det 16. og 17. århundre. De Madrigale beveger seg ut i begge retninger, og formidler ikke minst de spennende historiene bak stykkene.
Sangere:
Sopran: Tone Elisabeth Nygård
Mezzosopran: May Britt Hjortland
Alt: Ingunn Endrestøl
Alt: Julia Skalska
Tenor: Jørn Hogne Kristoffersen
Tenor: Lars Gulbrandsen
Bass: Sverre Nygård
Bass: Roar Berget
Dirigent/mentor: Ingeborg Aadland
Video fra en øvelse som viser noe av musikken de fremfører.
FLERE SAKER
O helga natt – for en julekonsert
Jon Wold overrasket med «Verdiprisen 2024»
Gjentar suksessen med «min jul 2024»-konserter