Det Oslo-baserte Vaktmesterkompaniet har ca. 240 ansatte fordelt på syv avdelingen på det sentrale Østlandsområdet. Avdelingen i Krokstadelva har mellom 10 og 15 ansatte – resten er innleide mannskaper og selvstendige underentreprenører.
Ifølge assisterende daglig leder i selskapet, Paul Vansnes, er det ca. 100 personer som vil bli engasjert i ulik grad gjennom denne kontrakten og mange av disse er lokalt forankret. Selskapet har også oppgradert maskinparken sin for å klare jobben med å vedlikeholde alt fra ferister til heftig vintervær langs 290 kilometer vei og 50 kilometer gang- og sykkelveier. Firefelts motorvei er blant denne miksen av veier.
Trafikken på disse veiene varierer fra 350 til 84.000 ÅDT – som er gjennomsnittlig trafikkmengde gjennom ett år – pr døgn. Prosjektleder Eirin Torgersen i Statens vegvesen understreket derfor viktigheten av beredskap for å holde veiene sikre – spesielt gjennom vinteren.
– Trafikksikkerhet og framkommelighet er spesielt viktig og det vil bli utfordringer, blant annet med mange store byggeprosjekter på og langs veinettet, sa hun.
For det er ikke bare i Øvre Eiker og Drammen dette selskapet får ansvaret for riksveinettet og alt som hører med. Kontrakten dekker Asker, Bærum, Drammen, Hole, Kongsberg, Lier, Modum, Ringerike og Øvre Eiker.
I tillegg har selskapet kontrakter gående med Viken Fylkeskommune som gjør at de får ansvaret for vedlikeholdet på en rekke fylkesveier i vårt område.
Stor samfunnsmessig betydning
Den nye 5-årige kontrakten gjelder fra 1. september og har et kontraktsbeløp på 415 millioner kroner eks. mva. I tillegg har begge parter en opsjon for drift i inntil tre nye år.
– Det er ikke ofte det inngås en kontrakt som har så stor samfunnsmessig betydning for folks hverdag og som er så avgjørende for næringslivets forutsetninger, sier byggeleder Anita Tveiten i Statens vegvesen om kontrakten.
– Statens vegvesen er vår oppdragsgiver, men den virkelige kunden er brukerne av veinettet, som innbefatter alt fra myke trafikanter til internasjonal transport, sa prosjektleder Morten Strengelsrud i forbindelse med signeringa av kontrakten.
Krav om tiltak mot luftforurensing i Drammen, Asker og Bærum
Kontrakten omfatter alt fra drift av motorveier og landeveier til bygater, gang- og sykkelveier, rasteplasser, tunneler og bruer.
– Vi stiller også krav om tiltak mot luftforurensning i Drammen, Asker og Bærum. Her må entreprenøren gjennomføre systematisk feiing på noe av veinettet hele året samt gjøre ekstra tiltak når det forventes høye konsentrasjoner av svevestøv, sier Tveiten.
Hun understreker at kontrakten også inkluderer fortau, skilter, rekkverk, overvannssystemer, støyskjermer, gjerder, kantstein, holdeplasser, bygninger, utemøbler og andre objekter som normalt er i en driftskontrakt.
– Så har vi selvfølgelig de sesongmessige utfordringene med brøyting og strøing om vinteren og grøntarealer, renhold og feiing om sommeren, sier Tveiten.
Samarbeid er nøkkelen
– Vi ønsker trygge og forutsigbare og veier for alle som reiser på disse strekningene. Det gjør at fremkommelighet, trafikksikkerhet og bærekraft er grunnpilarene i kontrakten, sier Tveiten som gleder seg til å samarbeide med Vaktmesterkompaniet.
FLERE SAKER
Få julestemning med « Fjøsnisser i juleknipe» på Portåsen
Hyggelig julegrantenning på Rådhuset i Hokksund
Gøy og lærerikt på svømmekurs med ØESK