– Har du kjøpt Falken Winterpeak F-Ice 1 anbefaler NAF å ta kontakt med dekkforhandleren for å få nye dekk. Det er bra at produsenten nå rydder opp og gir nye dekk til de som er berørt av feilen, sier Jan Harry Svendsen i NAF.
Bakgrunnen for at dekket ble disket i Motors store dekktest var at de mistet pigger etter bare 50 mil. I tillegg hadde dekket flere pigger som satt skjevt. Ifølge Falken gjelder feilen et lite antall dekk produsert i en kortere tidsperiode. Dekket gjorde det ellers godt i testen.
Store forskjeller
I dekktesten var det med både piggfrie og piggdekk til SUVer. Som vanlig var det store forskjeller på de ulike dekkene.
– Dekk handler om å balansere ulike egenskaper. Et dekk som har svært gode egenskaper på snø, kan prestere dårligere under andre forhold. Denne testen viser at det fortsatt er store forskjeller mellom de beste og de dårligste dekkene, forklarer Svendsen.
Han mener forbrukerne må stille seg spørsmålet om hvilket føre de kjører på og lese resultatene ut fra det.
– Det er ikke noe vits i å kjøpe et dekk som har veldig gode egenskaper på våt vei om du stort sett kjører på snø. Premium-dekkene er gode under alle forhold, men ikke best i noen. Så har vi noen dekk i testen som gjør det veldig godt på barmark, mens andre er best på snø. Så du må velge dekk ut ifra vinterføret du skal kjøre på, sier Svendsen.
Michelin og Nokian best
Totalt ble det testet 16 dekk i årets test. Blant piggdekkene var Michelin X-Ice North 4 SUV det beste, mens Nokian Hakkapeliitta 10 SUV og Goodyear UltraGrip Arctic 2 fulgte på de neste plassene. Best av de piggfrie vinterdekkene var Nokian Hakkapeliitta R5 SUV, fulgt av Goodyear UltraGrip Ice2 og Continental VikingContact 7.
Testvinnerne er solide dekk som gjør det jevnt over godt i testen. Men om du kjører på bare snø, eller om du kjører mest på våt vei, finnes det dekk som har bedre egenskaper på disse spesielle områdene enn testvinnerne. Men disse dekkene gjør det da dårligere under andre forhold. Samtidig viser testen at det er forskjell på dekk med pigg og piggfrie dekk.
– Spesielt om du begynner å skli er forskjellene store, med en stor og tung SUV er det mer krevende å gjenvinne kontrollen enn om du kjører en mindre og lettere bil. Firehjulsdriften skjuler i mange tilfeller at det er glatt helt til du skal bremse, avslutter Svendsen.
FLERE SAKER
Black Week: Fire av 10 har funnet bilen bulket på parkeringsplass
Vil ha bedre forutsigbarhet for HV-soldatene
Nye krav: Nå skal vi kildesortere mer på jobben