Norske Akevitters Venner (NAV) er en landsdekkende forening som skal fremme akevitten som en særnorsk kulturarv når det gjelder alkohol. Det er helt klare kriterier som de setter for at en akevitt skal være «ekte» og det skal være brygget på norske poteter.
Det gjelder også den nye Eiker-akevitten, som for få dager siden var klar til salg gjennom Vinmonopolets såkalte tilleggsutvalg. Men hvor du får kjøpt denne eksklusive varen, er så langt ikke kjent. Men det skulle forundre de fleste om den ikke vil bli å finne på polet i Hokksund.
Lang prosess
Å finne den rette formelen og få produsert denne akevitten, har vært en lengre prosess enn ventet. Det kan vi takke koronaen for. For initiativtakerne startet allerede i 2018 etter at de året før hadde vært på en tur til Atlungstad Brenneri på Stange i Hedmarken.
Etter at ideen om en egen akevitt for Eiker ble lansert var det kontakt med et brenneri i Grimstad, men valget falt altså på Atlungstad, som er kjent for å kunne lage ulike drikkevarer på bestilling og i et begrenset omfang.
Men å finne den rette formelen som skulle gjøre akevitten akseptabel til mølje og annen julemat, var ikke enkelt og venneforeningen forsøkte seg med en rekke «destillater» som det kalles på fagspråket. Dette er smakstilsetninger til spriten og som gir hver enkelt vare sitt unike preg og smak.
Først 20. september i år var det finalesmaking og én blanding ble plukket ut til produksjon. Det er nå laget 1.000 halvlitersflasker og 30 trelitersflasker. Samtlige av de store glassflaskene er solgt på forhånd, mens det er bestilt 450 av halvlitersflaskene. Det er med andre ord ikke de helt store mengdene å få tak i når varen kommer på polet i løpet av neste uke.
Lagret på store fat
Det er klare kriterier for produksjon av akevitt, og venneforeningen i Øvre Eiker satte flere klare krav. Det første var at den skulle brygges på norske poteter og spriten skulle være lagret i minst seks måneder på gamle sherryfat for å få den riktige fargen og smaken. Deretter var det å finne den riktige blandingen av krydder slik at dette ble en ikke typisk akevitt, men en som passet godt til mølje og annen julemat.
Mange involverte
Foruten sjefsbrenneren på Atlungstad Brenner, Halvor Heuch, har flere lokale krefter vært i sving for å få dette til. Eika til Tor Flesaker i Vestfossen tok Bjørn Kristoffersen bilde av. Det grafiske designet tok Vibeke Skramstad Strand seg av i samarbeid med Knut Kolberg og Solveig Lysaker.
Det var opprinnelig ønskelig med mye mer tekst på etiketten som skulle fortelle historien til denne nye akevitten, men her måtte det kuttes hardt. Det er begrenset hva som får plass på en halvlitersflaske.
Godt mottatt
Tirsdagens prøvesmaking falt i smak. Her var blant andre representanter for Sande Hotell og Onkel Thor i Vestfossen for å sjekke ut nyvinningen. Dommen over den nye drikken med Eiker som utgangspunkt var godkjent. Men de var nok enige med venneforeningen som står bak, at dette er ikke noe du «kaster nedpå» i snapseglass. Dette er en drikk for nyting i små mengder til maten.
Om du ikke får sikret deg ei flaske eller to på polet, vil varen være å finne i utvalget på nevnte restauranter. Med et så begrenset «opplag» er kanskje det løsningen for de fleste av oss.
Det utelukkes ikke at det kan bli laget mer av denne drikken, men det kan først gjøres en gang på nyåret, ifølge Knut Olav Bakkene, som fortalte om ideen og historien på tirsdags samling i Gamle Sorenskrivergaarden.
FLERE SAKER
Hokksund Byutvalg vil ta en aktiv rolle for lokalsamfunnet
Trafikkulykke på Gamle Kongsbergvei – to skadet
O helga natt – for en julekonsert