Nesten på dagen for ett år siden ble Tone Elisabeth og Karl-Kristian Muggerud fra Fiskum fruktpresseri prisvinnere med Årets drikk i den prestisjetunge konkurransen i regi av Det Norske Måltid. Og sist torsdag fikk de samme prisen under kåringen i Stavanger.
Her er juryens begrunnelse:
Årets drikk – Eplemost Aroma fra Fiskum fruktpresseri, Viken.
Vinnerproduktet er rent og pent i uttrykket. Fargen er delikat, produktet har bra syre balanse og fin kompleksitet. Aromaene kommer enda tydeligere frem etter litt tid i glasset, og gir en fin mineralitet og karakter med god lengde. Her vekkes dommernes barndomsminner med smaken av friske, søte epler med god smakslengde og elegant struktur.
Men de var ikke de eneste fra Midt-fylket som fikk pris. Bakke Gård i Åmot kan også smykke seg med pris dette året.
Her er juryens begrunnelse:
Årets bakst – Gårdsbakeriets groviser fra Bakke Gård, Åmot i Viken.
Årets vinner smaker deilig av rene råvarer. Produktet har et rustikt og pent utseende. Deilig krønsj, og duften er nydelig! En av dommerne uttaler – ja, nå snakker vi! Fantastisk gode kjeks, med nydelige toner av sjokolade og ristede nøtter.
− Årets vinnere er produkter av aller høyeste kvalitet og representerer Matnasjonen Norge på en fantastisk måte. På lik måte som årets hedersprisvinner Arne Hjeltnes er de innovative og setter norske råvarer i sentrum, sier Kristin Austigard, leder for Det Norske Måltid.
Velfortjent heder til Arne Hjeltnes
Årets hedersprisvinner er med sin omfattende kunnskap og lune formidlingsform en kjær matprofil. Han er kjent for å skape begeistring og engasjere publikum med sin folkelige stil, krydret med gode historier, og ispedd litt humor, heter det i juryens begrunnelse.
− Arne Hjeltnes har en genuin lidenskap for de norske produsentene, og har løftet dem frem gjennom sin synlige rolle i flere tiår. Det er på høy tid at han ble hedret av bransjen og får den oppmerksomheten han fortjener, sier Kristin Austigard.
(Foto: Det Norske Måltid)
Matnasjonen Norge
Det ble delt ut 13 kategoripriser under finalen i Det Norske Måltid torsdag 2.februar.
De 13 kategoriene rommer det ypperste av norske råvarer og matprodukter, og gjennom høsten har dommerne vurdert og smakt for å finne de beste produktene. Hele 250 produkter ble sendt inn til konkurransen. Det har vært en hard kamp om seieren, men veien til finalen har også vært viktig for å bygge opp under visjonen om Matnasjonen Norge.
– Det er viktig å få frem de gode historiene fra produsenter som har et brennende engasjement for å lage kvalitetsprodukter fra hele landet. Finalen i Det NorskeMåltid er en viktig nettverksarena hvor matbransjen møtes. Vi har gode eksempler på at nye spennende samarbeid har oppstått i forbindelse med konkurransen, sier Kristin Austigard, leder for Det Norske Måltid.
FLERE SAKER
Hokksund Byutvalg vil ta en aktiv rolle for lokalsamfunnet
Trafikkulykke på Gamle Kongsbergvei – to skadet
O helga natt – for en julekonsert