21. november 2024

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Vipps opplever en stadig økende mengde med svindelforsøk. Her får du noen gode råd for å unngå slik svindel.

Kraftig økning av svindelforsøk med Vipps

Det er en kraftig økning i antall henvendelser fra bedrifter og privatpersoner til kundeservice i Vipps om svindelrelaterte temaer. 1.500 henvendelser hittil i år, mot drøye 500 henvendelser på samme tid i fjor. Akkurat nå er det mange brukersteder som utsettes for svindelforsøk.
Annonse

Det er leit og irriterende at skurkene pønsker ut stadig nye og mer avanserte måter å svindle på. Og det kan føles fortvilende for de som blir svindlet. Samtidig er det positivt at mange er blitt mer oppmerksomme og kontakter oss når de aner ugler i mosen. Det gir oss enda større muligheter for å sette en stopper for det aktuelle svindelforsøket, skriver selskapet i et varsel.

– I Vipps tar vi sikkerhet og personvern på største alvor. Vi setter fortløpende inn tiltak i form av både teknologi og nye eller oppdaterte rutiner. Dette gjelder selvfølgelig også disse svindelkampanjene vi ser dukker opp med jevne mellomrom, heter det.

Annonse

Fem ting Vipps aldri spør deg om via e-post eller SMS

1. At du oppgir PIN-kodene dine
2. At du sender oss penger
3. Kort- eller kontoinformasjonen din
4. Oppdatering av betalingsinformasjonen din
5. Generell kundeinformasjon. Dette ligger i appen. Den samles aldri på eksterne nettsteder.

Vipps vil aldri kontakte deg på e-post eller SMS og be deg dele sensitiv informasjon. Dersom du mottar en mistenkelig e-post eller SMS, ta deg tid til å sjekke avsenderen.

Aldri klikk på en lenke hvis du ikke er helt sikker på at den er reell og aldri del personinformasjon. Hvis du er usikker, gå gjerne inn i VippsPortalen. Der kommuniserer vi direkte og trygt med brukerstedene våre, og opplysningene dine er trygt lagret. Som privatkunde vil du finne de viktige opplysningene i appen, skriver de.

Fem råd: Slik holder du deg sikker

1. Ikke trykk på linker eller sett i gang en dialog med de som prøver å kontakte deg. Lukk e-posten eller meldingen.

2. Dersom du vil sjekke status for profilen din kan du gå inn i portalen eller appen og logge deg inn der.

3. Varsle oss gjerne ved å sende en e-post med bilde av SMS-en eller videresend e-posten du har mottatt til [email protected].

4. Slett deretter e-posten eller meldingen du har mottatt.

5. Aldri oppgi PIN, passord eller annen sensitiv info.

Del:
Annonse