I fjor var det 254.073 veihjelp- og bilbergingsoppdrag dekket over forsikringen, viser tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge. Det er en liten økning på rundt 2.400 oppdrag fra året før.
– Veihjelp, med en egenandel på noen hundrelapper, er en del av kasko- og delkaskoforsikringen hos norske forsikringsselskaper. Ved veiassistanser er det gjerne noen årsaker som utmerker seg: Punktering, flatt batteri, startvansker, utelåsing og motorfeil, sier Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
– I dagens biler finnes sjeldent reservehjul, og det er derfor som regel nødvendig å tilkalle veihjelpsbil hvis du punkterer, sier Clementz.
Med stadig flere elbiler i bilparken, endrer også veihjelpsoppdragene seg litt. Med flere elbiler på veiene er det en økning i behov for batterilading og transport av bil med tomt batteri.
– Å kjøre bilen tom for bensin eller diesel langt fra nærmeste bensinstasjon er en klassiker. Nå merkes det også at folk kjører batteriene tomme på elbilen, selv om nordmenn flest har blitt flinke til å håndtere lading. Stadig færre har rekkeviddeangst. Elbilene har dekning på ordinær forsikring og mulighet for å tilkalle redningsbil hvis den går tom for strøm. Akkurat som andre biler, sier kommunikasjonssjefen i If.
I en landsrepresentativ undersøkelse If og YouGov gjennomførte i 2021, svarte to av ti at det frykter å gå tom for drivstoff eller strøm langt vekk fra bensinstasjon eller ladepunkt.
Hver femte bil på veiene i Norge er forsikret i If, viser markedstall fra Finans Norge.
FLERE SAKER
Black Week: Fire av 10 har funnet bilen bulket på parkeringsplass
Vil ha bedre forutsigbarhet for HV-soldatene
Nye krav: Nå skal vi kildesortere mer på jobben