Når du leier ut en bolig, inngår du et forretningsforhold til leietaker. Å finne frem til riktig leietaker kan både være hektisk og tidkrevende. Det er imidlertid en del forholdsregler du kan gjøre for å sikre at valget skal bli riktig. Selv om de fleste søkerne er pålitelige, kan god research være avgjørende for et godt leieforhold.
– Det som er viktigst er å forsikre seg om at husleien kommer inn på konto og at boligen blir behandlet fint, sier leder for salg og forretningsutvikling i Utleiemegleren, Siri Anne Bernum Halck, og legger til:
– Et godt tips er å be om en bolig-CV. Denne kan gi deg en god indikasjon på hvem leietakeren er.
En bolig-CV bør gi relevant informasjon for deg som utleier. Som for eksempel om vedkommende er student, har deltidsjobb eller er i fast jobb.
– En leietaker som kan vise til en god bolig-CV er gjerne en bra start og betryggende at leietaker vil vise hvem vedkommende er. Vi anbefaler våre leietakere å lage nettopp dette, for å skille seg ut på en positiv måte, sier Halck.
Se etter referanser
En bolig-CV bør inneholde referanser som kan bekrefte at leietakeren er til å stole på, som for eksempel en arbeidsgiver eller noen vedkommende har bodd hos tidligere. Hvis det er personer som ønsker å leie sammen, som gjerne studenter gjør, er det fint om de opplyser om hvordan de kjenner hverandre.
– Etter at du har valgt rett leietaker, er det en del praktiske ting som må på plass idet du leier ut boligen. Som for eksempel en juridisk godkjent leiekontrakt, depositumskonto, forsikring for utleie, og vi anbefaler også protokollføring ved både innflytning og utflytning. Dette for å sikre begge parter. Er du usikker på hva som bør på plass, bør du bruke megler, avslutter Halck.
Sjekkliste ved utleie:
• Lag inventarliste dersom det settes igjen møbler av utleier.
• Bilder må tas som dokumentasjon på boligens status. Gjerne med en detaljert innflyttingsprotokoll.
• Boligen må rengjøres grundig, helst av et profesjonelt byrå.
Før overtakelse av bolig bør følgende sjekkes:
• Åpne og lukke alle vinduer, dører, skuffer etc. Sjekk at alt fungerer.
• Punkterte vinduer bør skiftes.
• Åpne elektriske punkter må tildekkes med egnet deksel.
• Sjekke alle lyspærer, hvert rom skal ha belysning.• Sjekke batterier i røykvarsler og nivå på brannslukningsapparat.
• Sjekke ovner og varmekabler, hvert oppholdsrom må ha en varmekilde.
• Med mindre alarm, TV, internett, telefon etc. er inkludert i leieavtalen, husk å si opp disse abonnementene.
• Sjekke at gardiner og persienner er funksjonelle.
Perm med informasjon om bruk av boligen bør fremlegges:
• Hvordan fungerer hvitevarer, alarm, ventilasjon etc.
• Instruksjonsbøker og bruksanvisninger bør legges igjen til leietaker.
• Hvis det foreligger kvitteringer på hvitevarene, bør det tas kopi av disse og legges sammen med bruksanvisningene.
• Lokasjon av strømmåler.
• Lokasjon av hovedstoppekran.
• Lokasjon av varmtvannstank.
• Lokasjon av søppelcontainere, samt informasjon om tømmedager og sorteringssystem.
• Lokasjon av postkasse.
• Lokasjon av brannvarsler og brannslukkingsapparat.
• Lokasjon av utvendig grenselinje til naboer.
• Lokasjon av dørtelefon.
• Lokasjon av parkeringsmuligheter.
Avfall/søppel:
Boligen må ha søppelspann for organisk-, papir- og restavfall. Organiske poser og tømmelister bør også ligge i boligen.
Nøkler og tilgang til bolig i leieperioden:
Informere om eventuelle andre personer som har nøkkel til boligen. For eneboliger medfølger vanligvis fire sett nøkler og for leiligheter vanligvis tre nøkkelsett. Antall nøkkelsett må tilpasses i henhold til antall personer i boligen.
Sikkerhet og rømningsveier:
Leietakerne har økende fokus på brannsikkerhet og tilgjengelighet av sikre rømningsveier. Selv om det i det enkelte tilfelle ikke er påbudt med brannstige, branntau og lignende, ber vi deg om å vurdere behovet for dette, og eventuelt få slikt utstyr montert.
Innvendig og utvendig vedlikehold:
Informer gjerne leietaker om fremgangsmåte dersom det skulle være nødvendig med:
• Beskjæring av hekker, busker og trær.
• Kalking/gjødsling av plen.
• Utvendig rengjøring av bolig og terrasser.
• Sprøyting av steinsatte områder.
• Vedlikehold av takrenner, nedløp og sløyser.
Innvendig vedlikehold:
• Informer gjerne leietaker dersom det skulle være nødvendig med:
• Oljing av benkeplater på kjøkken og bad.
• Oljing, maling og lakkering av gulv, trapper, tak og vegger.
• Utskiftning av luftfilter.
• Vedlikehold av tekniske installasjoner.
• Vedlikehold av sentralfyr, oljebrenner og septiktank.
• Reparasjoner av hvitevarer og inventar som skyldes normal slitasje og alder.
FLERE SAKER
Black Week: Fire av 10 har funnet bilen bulket på parkeringsplass
Vil ha bedre forutsigbarhet for HV-soldatene
Nye krav: Nå skal vi kildesortere mer på jobben