– Langs den norske kysten er det ikke mindre enn rundt 130 ferjesamband, som totalt transporterer rundt 20 millioner biler og 40 millioner passasjerer hvert eneste år. Derfor har vi valgt fire forskjellige ferjetyper som motiver, for å belyse hvor viktige de er for folk flest, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten.
Flere steder har ferjesamband blitt erstattet med undersjøisk tunnel eller bro, til tross for at ferjer i mange tilfeller er en mer kostnadseffektiv løsning for å frakte personer og biler.
– For mange er ferjer en naturlig del av hverdagen og offentlig kommunikasjon. Enkelte steder er de blitt ikoner i lokalsamfunnet, slik som for eksempel Sundbåten i Kristiansund. Det er nettopp på bakgrunn av dette at vi ønsker å framsnakke ferjene og vise hvordan de knytter samfunn og regioner sammen med denne frimerkeutgivelsen, fortsetter Fasting.
Frimerkene har motiv fra både Nord-Norge, Vestlandet og Østlandet:
• MF «Ampere» – E39 Lavik og Oppedal – Verdens første store elferje i rutetrafikk.
• MF «Værøy» – Rv. 80 Bodø – Værøy-Moskenes – Norges lengste ferjerute.
• «Svelvik» – Svelvik – Verket – Norges korteste ferjerute.
• MS «Angvik» – Sundbåten i Kristiansund – representant for landets byferjer.
– Bakgrunnen for valget av motiv er for å få en så bred representasjon som mulig i de ulike ferjetypene som binder landet sammen. Vi synes de nye frimerkene fra designer Jørn O. Jøntvedt er svært flotte og håper at lokalbefolkningen som benytter ferjene setter pris på hederen de nå får, avslutter Fasting.
FLERE SAKER
Black Week: Fire av 10 har funnet bilen bulket på parkeringsplass
Vil ha bedre forutsigbarhet for HV-soldatene
Nye krav: Nå skal vi kildesortere mer på jobben