– I naboforhold lever folk tett på hverandre, og er ofte avhengige av en viss form for samarbeid. Sånn sett er ikke tallene overraskende, sier Øystein Øren i Frende Forsikring.
Dette handler nabokranglene om
1. Bråk eller støy – 37 prosent
2. Trær eller hage – 22 prosent
3. Trusler eller ufin oppførsel – 18 prosent
4. Byggesak – 13 prosent
5. Vei eller tilkomst – 11 prosent
6. Rot – 6 prosent
7. Bjeffing – 6 prosent
(Kilde: Frendeundersøkelsen, utført av Norstat)
– På den ene siden bestemmer du selv over din egen eiendom, men det går en tålegrense for hva en nabo må finne seg i. Det er mye som kan føre til uenigheter mellom naboer, og når konflikten blir personlig blir det en nabokonflikt, sier daglig leder i Mekle, Siri B. Horn.
Toppen av isfjellet
Mekle samarbeider med en rekke norske forsikringsselskaper om saker som blir meldt inn under rettshjelpsforsikringen på hus- og innboforsikringer. Partene får hjelp av en erfaren jurist som prøver å finne løsninger på problemene. Rundt en tredjedel av sakene som kommer til Mekle handler om nabobråk.
– Og det er nok bare toppen av isfjellet som går så langt at folk bruker forsikringen sin på det. Det er mye frustrasjon der ute som aldri når oss, sier Øystein Øren i Frende.
Siri B. Horn kjenner seg godt igjen i lista fra undersøkelsen.
– Konflikter om bråk og støy i sameier er ofte eldre bygninger som har forskjellige lydkrav enn moderne leiligheter. Trinnlyd og støy kan være plagsomt, selv om bruken av boligen i utgangspunktet er normal. I slike konflikter er lydisolering eller etablering av ordensregler lurt, sier hun.
Uenighet om trær, gjerder og hekker er også veldig vanlig. Loven har klare regler om høyde og avstand, men det er alltid unntak, og det krever skjønnsmessige vurderinger.
– Det kan være litt vanskelig å ta opp slike ting med naboen. Det er viktig å finne løsninger som tilfredsstiller begge parters behov. Det kan være å tilby å fjerne trær selv og gi den andre ved, eller avtale beskjæring som tar hensyn til begge parter, sier Siri B. Horn.
Knute på veien
11 prosent sier i undersøkelsen at konflikten deres handler om vei og tilkomst. Det er ofte de mest betente sakene.
– Det kan bygge på historiske avtaler som ikke alltid passer dagens bruk. Veirett kan være avgjørende for eiendommens bruk, men samtidig redusere verdien på eiendommen som skal gi fra seg rettigheten. Noen ganger har det ikke så stor praktisk betydning for den som må gi fra seg rettigheter, men det oppleves urettferdig og som en krenkelse, sier Siri B. Horn.
Løsningen? Ikke kom skjevt ut!
Før du går til forsikringsselskapet ditt med naboirritasjonen bør du begynne med en prat i rolige former.
– Prøv å få et godt forhold til naboene dine helt fra start. Hvis dere først har røket uklar ligger det ofte grums under overflaten slik at selv enkle ting blir vanskelige. Og er dere først på kollisjonskurs er det ikke enkelt å få gehør hvis du ber dem slutte å bråke eller hogge ned et tre de er glade i, sier Øystein Øren.
– Vi ser ofte at en prat med noen som ikke er følelsesmessig involvert løser krangelen. Har det låst seg kan du bruke forsikringen og få hjelp. Nabokrangler bør vi klare å holde unna rettsapparatet, sier Øren.
Øystein Øren i Frende Forsikring mener at en prat med noen som ikke er følelsesmessig involvert – ofte løser krangelen mellom naboer.
FLERE SAKER
Black Week: Fire av 10 har funnet bilen bulket på parkeringsplass
Vil ha bedre forutsigbarhet for HV-soldatene
Nye krav: Nå skal vi kildesortere mer på jobben