NAF har kjørt bremsetester og tester i sving med en bil lastet med ulike mengder bagasje. I sving ble testen gjennomført i 60 kilometer i timen og det var ingen problemer med å holde svingen når bilen var tom. Mens den både ble mer uforutsigbar og mistet veigrepet ved samme hastighet når den var lastet over vektgrensen.
I bremsetesten ble bilen bremset ned fra typisk landeveishastighet, nemlig 80 kilometer i timen.
– I bremsetesten hadde bilen med overlast fortsatt 22 kilometer i timen der bilen med bare fører stod stille. Det utgjør en kollisjonsenergi på 4,7 tonn, sier Jan Harry Svendsen.
– Overlaster du bilen vil ikke førerstøttesystemene lengre fungerer slik de skal. Det betyr i klartekst at systemer som antisladd mister mye av effekten de ellers har, sier NAF-rådgiveren.
Men også når bilen var lastet opp til grensen for nyttelast endret den karakter og hadde større problemer med å klare svingen.
– Mange biler er overlastet før bagasjerommet er fullt. Det er store forskjeller på hvordan en bil som er lastet opp til nyttelast og hvordan en bil som er overlastet reagerer, forklarer Svendsen.
Sjekk grensen for last
Alle biler har det som kalles nyttelast. Det er den vekten du har lov til å ha med i bilen, og nyttelasten inkluderer passasjerer og bagasje. Tillatt nyttelast finner du ved å ta den maksimalt tillatte totalvekten på bilen og trekke fra egenvekten til bilen. For å finne ut hvor mye bagasje du kan ha med må du også trekke fra vekten av passasjerer, takboks, takstativ og annet løsøre.
Elbiler har lavere nyttelast enn bensin- og dieselbiler, og med fire voksne i bilen er det ikke mye å gå på før du på en rekke elbiler når grensen for hvor mye vekt du kan ha i bilen. Da er det fort gjort å pakke med for mye bagasje og kjøre med en overlastet bil på vinterferie-turen. Det er ikke bra for trafikksikkerheten.
– NAFs råd til alle som skal på vinterferie med bil, er å være varsomme så de ikke pakker bilen for full og at du har kontroll på vekten. Å laste en bil ut over hva den er godkjent for utgjør en trafikkfare og kan i ytterste konsekvens føre til en ulykke, avslutter NAF-rådgiveren.
Se video fra testen her:
FLERE SAKER
Drukningsulykkene krever nå flere liv enn trafikken
Positiv utvikling? 24 færre trafikkdrepte så langt i år
Flere hundre tusen mangler fungerende røykvarsler – har du alt i orden?