3. desember 2024

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Kongsberg Kantori byr inn til konsert i Kongsberg og Åssiden kirke helgen 9. og 10. mars.

Opplev den mektige dødsmessen til Brahms

Kongsberg kantori og Drammen symfoniorkester skal igjen formidle Ein deutsches Requiem, som Brahms skrev for å gi de etterlatte trøst.
Annonse

«Som en mor trøster barnet sitt, slik vil jeg trøste dere», er et av bibelversene Johannes Brahms har valgt ut til sin store dødsmesse. Johannes Brahms (1833−1897) var 31 år gammel da han mistet moren i februar 1865.

Han var svært knyttet til moren, og hennes død fikk komponisten til å børste støvet av en idé han hadde hatt liggende noen år – å skrive en dødsmesse, et rekviem.

Annonse

– Selv om Brahms lot seg inspirere av dødsmessen, er verket hans noe ganske annet. Komponisten løfter verket ut av den seremonielle konteksten og henvender seg til den sørgende. Det handler om livets sårbarhet. I denne sammenhengen må det forstås som en universell og menneskelig livsfølelse som vi både kan kjenne oss igjen i, og som er genuint for romantikken, forteller dirigent Matthias Anger for Kongsberg kantori.

Salige er de som sørger
Det er mektige toner og ord vi får høre i Ein deutsches Requiem, som ble urfremført i Bremen i 1868. I stedet for å bruke den latinske messeteksten valgte Brahms ut tekstene fra Luthers tyske bibel.

Verket begynner med et vers fra Bergprekenen (Matt. 5:4): «Salige er de som sørger, for de skal trøstes». Ordet «salig» (selig) åpner og avslutter også syvende og siste sats. Det viktigste for Brahms var ikke en hyllest av eller forbønn for de døde, men å trøste og oppmuntre de gjenlevende.

Selv om teksten er fra Bibelen, sa Brahms at verket like godt kunne vært kalt et rekviem for mennesket. Tittelen, Ein deutches Requiem, var valgt med omhu. Komposisjonen er tysk – ikke i nasjonalistisk forstand, men fordi den springer ut fra den lutherske bibelens språk.

– Gjennom morsmålet blir verket mye mer personlig. Dette er nasjonalromantikk på sitt beste, sier Anger.

Samarbeider igjen
156 år etter urframføringen, framføres dødsmessen i Kongsberg og Åssiden kirke, av Kongsberg og Drammens store klassiske formidlere; Kongsberg kantori og Drammen symfoniorkester.

Det er ikke første gang dette verket framføres av nettopp symfoniorkesteret og kantoriet. Forrige gang var i 2013. Da som nå er Christopher Pedersen med som bassolist, mens Tone Elisabeth Braaten er sopransolist denne gang.

Felles glede for musikk
Kongsberg kantori ble stiftet i 1973, og ledes av Matthias Anger. Koret har rundt 50 medlemmer som møtes i gleden av å synge sammen. Øvelsene er i Kongsberg kirke hver torsdag fra klokka 19.

Drammen symfoniorkester har eksistert siden 1919, og består av rundt 60 medlemmer under ledelse av Jørn Fossheim. Orkesteret øver hver mandag i Harmonien i Drammen fra klokka 18.30.

– Det er en stor glede å jobbe med dedikerte orkestermusikere, for instrumenteringen av dette fargerike og komplekse verket byr på mange solistiske og klanglige utfordringer for både kor og orkester, oppsummerer Anger.

Ein deutsches Requiem framføres i Kongsberg kirke lørdag 9. mars kl. 18, og i Åssiden kirke søndag 10. mars kl. 18, under ledelse av Matthias Anger.

Billetter kan kjøpes via Tikkio.com eller fås hos en av medlemmene. Billettprisen er 300 kroner for voksne, 100 for studenter og gratis for alle under 15 år.

Del:
Annonse