3. desember 2024

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Folk har en tendens til å tråkke litt hardere på gasspedalen om sommeren, og det fører til flere ulykker. (Foto: Bård Asle Nordbø, SVV)

Åtte personer mistet livet i april-trafikken – tre i Buskerud

Åtte personer døde i trafikken i april. Tre av dem var i Buskerud. April-tallet er én færre enn i samme måned i fjor. I årets fire første måneder har 29 liv gått tapt i trafikken.
Annonse

Dette er syv flere enn i fjor, men på samme nivå som året før pandemien. I april døde tre i Buskerud, og én person i hvert av fylkene Akershus, Agder, Møre og Romsdal, Vestland og Innlandet. Det viser foreløpige tall fra Statens vegvesen.

Mange dør i møteulykker
– Dette er ikke tall vi ønsker å se ved inngangen til sommermånedene, sier Guro Ranes, leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Annonse

– Det markerer en oppgang fra i fjor, og er langt fra nullvisjonen, om at ingen skal dø eller bli hardt skadd på norske veier, sier hun.

Det er særlig de mange møteulykkene som bekymrer.

– Sommeren er tradisjonelt den tiden vi ser flest alvorlige ulykker, sier Guro Ranes.

Folk har en tendens til å tråkke litt hardere på gasspedalen om sommeren, og det er også mange forbikjøringer. Det kan få fatale konsekvenser. Hvis ingen kjører over fartsgrensen og holder plassen sin i køen, kan vi redde liv.

– Vi sparer så lite på å kjøre forbi, sier hun.

Nordland og Finnmark uten dødsulykker
Ingen er så langt drept på veiene i Nordland og Finnmark i år, noe Ranes mener er oppløftende. Hun er imidlertid bekymret over at det så langt i år har vært fem dødsulykker i Østfold, at fire har omkommet i Møre og Romsdal og at tre personer har mistet livet på veiene i Buskerud.

Siden nyttår har to personer omkommet i trafikken i hvert av fylkene Telemark, Agder, Innlandet, Vestland, Troms, Trøndelag og Oslo, mens en i Akershus og én i Vestfold har mistet livet i løpet av årets første fire måneder.

Færre drepte hardt skadde i fjor
Utviklingen er imidlertid mer oppløftende for hardt skadde, der det nå er færre enn tidligere år, som rammes.

– Selv om dødstallene ikke har gått ned, er det en positiv svak utvikling for antall hardt skadde i trafikken, sier Guro Ranes.

Dette er et lyspunkt, men vi har på ingen måte den progresjonen vi trenger mot etappemålet vårt for 2030, som er maksimalt 350 drepte og hardt skadde i trafikken, hvorav maksimalt 50 drepte. Vi vet mye om hva som gir effekt, og både Vegvesenet og de mange andre aktørene innen trafikksikkerhet jobber hardt med det som skal til for å redusere antallet alvorlige ulykker.

Men hun understreker også at trafikantene må gjøre sitt.

– Vi er avhengige av hjelp fra trafikantene for at færre skal miste livet og bli hardt skadd i trafikken, sier hun.

Ambisjonen er å nærme seg nullvisjonen så raskt som mulig. Dette er et felles mål for alle som bidrar til bedre med trafikksikkerhet på norske veier. 

Del:
Annonse