«Her var det wienerpølser, white sprit fra Eikersentret, kinesiske nakenhunder med og uten pels og stoffskifteproblemer. Ja, også Morten Viskum og overgangsalder». Her var lokale kjendiser og her var nasjonale kjendiser.
Årets utstillinger er omtalt tidligere så de sies ikke så mye om her nå. Men når det gjelder hovedutstillingen «Hjem» så kan det vel sies at den inneholder 40 nye og gamle malerier og skulpturer i ulike størrelser og i varierende kvalitet. Alt signert Sverre Koren Bjertnæs. Og alle er de hengt opp eller stilt ut av Fredrik Værslev.
– Denne utstillingen har endt opp som noe helt annet enn jeg hadde sett for meg.
Det sa kunstneren Sverre Bjertnæs i sin tale under åpningen. Det var Fredrik Værslev som kom med tittelen «Hjem» etter TV-serien som er kjent for alle i Vestfossen, men glemt av alle andre.
Fredrik insisterte også på at han ikke skulle være kurator, men opphenger. Så å si alle malerier jeg hadde tenkt å stille ut, forsvant ut, ett etter ett, sa Sverre Bjertnæs i talen.
Det hele ble et altoppslukende samarbeid som har vridd og vrengt på alt jeg hadde sett for meg og beveget seg i alle mulige retninger. Bjertnæs sa også at samarbeidet hadde fått han til å kjenne seg både mer inspirert og mer utslitt enn han kunne huske å ha vært i forbindelse med en utstilling.
– Det hele endte med at jeg for en ukes tid siden fant meg selv stående i atelieret mitt i Oslo malende på det som skulle bli et pølseskilt med påskriften Dobbel i dyne etter Fredriks nøyaktige og insisterende instruksjoner.
Og da denne skribent ankom Kunstlaboratoriet en time før åpningen så fant jeg Sverre stående i pølseboden og han serverte meg og andre Dobbel i dyne. En opplevelse bare det.
«Vestfossen har blitt et kreativt kraftsenter i vår region».
Det sa fylkesordfører Tore Opdal Hansen i sin «hilsningstale» under åpningen. Opdal Hansen sa også at her skapes det kunst i atelierene hele året og at Vestfossen er et levende arbeidssted. Fylkesordføreren sa også at Vestfossen har blitt et sted der kunstnerne møtes og et sted der vi – publikum – møter kunsten.
Adrian Tollefsen, ordfører i Øvre Eiker, sa i sin hilsningstale at han var stolt av å være del av et lokalsamfunn som verdsetter kunst og kultur og som forstår viktigheten av å ha et sted som Vestfossen Kunstlaboratorium.
Han sa også at stedet er et bevis på hva som kan oppnås når det samarbeides for å skape noe helt spesielt. Her presenteres det samtidskunst av internasjonalt kaliber, og vi i Øvre Eiker har gleden av å være vertskap for kunstnere og besøkende fra hele verden – og vi kan oppleve kunst som provoserer, inspirerer og utfordrer.
Den offisielle åpningstalen var det det direktøren ved Nasjonalmuseet, Ingrid Røynesdal, som stod for.
Hun avsluttet med å sitere fra en telefonsamtale hun hadde hatt med opphengeren Fredrik Værslev kvelden før åpningen.
Da hadde Fredrik sagt: «Dette er den klart beste måten Sverre Bjertnæs har blitt presentert på noensinne».
Tenker vi runder av med den jeg:
«Dette er den klart beste måten Sverre Bjertnæs har blitt presentert på noensinne».
FLERE SAKER
Hokksund Byutvalg vil ta en aktiv rolle for lokalsamfunnet
Trafikkulykke på Gamle Kongsbergvei – to skadet
O helga natt – for en julekonsert