Med et bunnfradrag på to millioner kroner, har kommunedirektøren regna ut at en bolig verdt fem millioner vil betale 1.500 kr i året i eiendomsskatt. Satsen kan vi øke noe og da vil en slik bolig om noen år maksimalt betale 6.000 kroner i året. Totalt vil en moderat eiendomsskatt gi oss inntekter på inntil 90 millioner kroner allerede i 2025.
Vi håper partier med sosialt omfordelende profil slutter å gå til valg på populistiske «nei til eiendomsskatt». Det er å skyte seg selv i foten.
De økonomiske tiltakene vi nå står overfor, vil påvirke hverdagen til våre innbyggere i mange år fremover. Som politikere har vi et ansvar for å sikre at ressursene blir rettferdig fordelt, at velferdstjenestene styrkes, og at de som trenger det mest, blir ivaretatt.
Drammen Høyre skulle riktignok få «fart på Drammen», men farten har blitt litt vel stor for Drammen Høyre og samarbeidspartiene. I alle fall om vi ser på de økonomiske utgiftene.
Pengene har nemlig sittet løst hos Høyre, FrP, KrF og Pensjonistpartiet. De starta med å dele hovedutvalg for helse, sosial og omsorg i to, med andre ord dobla utgiftene på ledelse og møtevirksomhet. Det nye hovedutvalget har nesten ikke hatt noen politiske saker til behandling. Og de få sakene som har vært innom der kunne likeså gjerne vært behandla av hovedutvalg for helse, sosial og omsorg.
De fortsatte med å øke politikergodtgjøringene. Økningene ble også gjort med udemokratisk profil, for bare de partiene med fire eller flere representanter skulle få enorm økning. Profilen er så klart en stor fordel for kun Høyre, Arbeiderpartiet og FrP.
Vi i SV mener at frikjøpene ikke må ta utgangspunkt i statsrådslønn og at prosentandelen for hvert frikjøp bør reflektere arbeidsoppgavene.
Når nå Arbeiderpartiet går høyt ut og ønsker å «kutte godtgjøringer», bør vi huske at AP gikk inn for å øke dem da de styrte og først kom til litt fornuft etter at LO satte ned foten. SV har hele veien vært konsekvent, både da vi satt i posisjon og nå i opposisjon.
Flere hundretusener, kanskje noen millioner i året, kommer til å gå til kameraovervåkning av Strømsø torg all den tid det er politiet som har foreslått tiltaket og som burde betale for kostnadene. I samme møte vedtok Høyre og Co. å opprette en helt ny stilling, «eldreombud», fordi noen av dem hadde gått til valg på dette. Helt uavhengig av at vi allerede har kommuneombud for alle typer grupper, med god kapasitet, og helt uavhengig av den økonomiske situasjonen vi befinner oss i.
Videre godkjente samme partier, pluss Partiet Sentrum, en ny privatskole den i hovedutvalgsmøte 11. september. Den vil koste det kommunale budsjettet flere millioner kroner. Og når flertallet skulle ta stilling til om vi skal fortsette med kommunalt fyrverkeri eller ikke, så var også det bare å banke gjennom. Ikke bare fortsette, men øke og utvide, må vite.
Kommunedirektøren har vært tydelig på at vi må spørre oss selv «Hva er nødvendig å ha?» istedenfor «Hva er kjekt å ha?». Vi er i en prekær økonomisk situasjon i Drammen kommune. Derfor fikk vi en meny med 46 tiltak vi kunne velge fra. Om noe prioriteres, så må noe annet nedprioriteres.
Flere av de sparetiltakene Høyre og Co. går inn for, som reduksjon i åpningstider for barnehager og SFO, avvikling av moderasjonsordningene og endringer i sommerskoletilbudet, vil ramme de mest sårbare i samfunnet. Redusert fleksibilitet for barnefamilier er i strid med SVs mål om å sikre like muligheter for alle barn, uavhengig av foreldrenes arbeidssituasjon eller inntekt.
SV kan heller ikke støtte avviklinga av styrka bemanning i kommunale barnehager, da dette prosjektet bidrar til bedre oppfølging av barna og et høyere pedagogisk nivå. Også tiltak som innfører egenbetaling for transport og praktisk bistand vil legge ekstra byrder på personer med nedsatt funksjonsevne, noe vi mener er uakseptabelt.
På den annen side støtter vi flere tiltak som sikrer økonomiske besparelser uten at det går utover kvaliteten på tjenestene våre. For eksempel vil ett sentralt barnehageopptak gi bedre ressurskontroll og en mer effektiv fordeling av pedagogisk personell. Endringer innen eiendomsforvaltning og rådhusets kantine kan også gi betydelige innsparinger uten at det påvirker kommunens kjerneoppgaver.
Med våre forslag til sparetiltak og økning av kommunens inntekter, får Drammen cirka 50 millioner i året mer enn budsjettert. Disse pengene kan vi bruke på å styrke tjenestene istedenfor å svekke dem slik Høyre og Co. nå velger.
Vi står foran vanskelige prioriteringer, men Drammen SV vil fortsette å kjempe for de mange, og ikke de få.
Tony Burner, gruppeleder og Sahar Madahian, varamedlem til formannskapet for Drammen SV.
FLERE SAKER
Toleranse: Vår viktigste investering for ungdommen
Er ordføreren i ferd med å abdisere fra å ta politisk styring?
Fortsatt økonomisk krise i Kommune-Norge