Brøyting og strøing heter vel formelt temaet jeg tenker på, men i Drammen heter det muligens bare: – Salting.
I en tid hvor Drammen kommune kun er opptatt av sparing, vil det være feil å ikke se på sparetiltak på vintervedlikeholdet.
For oss som bor på Eiker ser vi et tydelig skille på før og etter Nedre Eiker kommune når det kommer til dette. Nedre Eiker kjørte «vinterveistrategi» på de fleste veier unntatt Åsenbakkene og Stensetbakkene. I Mjøndalen og Krokstadelva var veiene enten bare og tørre eller hvite, nå er de stort sett grå og våte, eller bare sykt glatte, sånn det blir når de salter på kaldt føre eller i snøvær, som det jo var nok av i fjor vinter før snøen rakk å binde seg til veien i kuldeperiodene.
Aldri har vel julegata i 3050 sett tristere og mørkere ut enn hva den gjorde i fjor vinter.
Den helt flate Steinbergveien som går gjennom boligområdene der, var i fjor vinter og de to foregående, et slapsehøl hvor det kladdet på sko og det som er, hvis en måtte gå langs denne veien.
Saltingen her er muligens også årsaken til at bommene på jernbanen på Steinberg har blitt mer nede enn oppe gjennom vinteren, siden alle sølekakene med salt detter av i sporet.
Når det kommer til sløsing av penger, så har Drammen kommune faktisk hatt så god råd at de valgte å salte Drammensveien i Mjøndalen sentrum. Dette er en fylkesvei med «hvitveistrategi» fra Rundkjøringa ved Skogen kiosk og helt til Vestfossen.
Fylkesveiene er det veivesenet som skal betale for, og er ansvarlig for vedlikeholdet, Så neste gang noen snakker om skolenedleggelser i Drammen kommune, så er det jo lov å tenke sitt rundt kontrollen på pengebruken, og politisk vilje til endring i andre kostbare affærer.
Nå når sparekniven svinges må det sees på denne sløsingen med energi og arbeidstid – helst før satsingen på barn og unge kastes på dunken.
Det kreves ofte flere overkjøringer med lastebil for å salte nok enn hva normal brøyting krever.
Salt er heller ikke akkurat «kortreist vare», og klimaavtrykket er ikke akkurat heller noe å skryte av – i motsetning til hva som kan sies om grus eller sand.
Drammen kommune velger å gå forran som en miljøversting når det kommer til bomiljø, renslighet og luftkvalitet. Salt er også en av mange komponenter i svevestøv, ergo legger kommunen med viten og vilje bedre til rette for dårligere luftkvalitet i Eiker enn hva tidligere kommune gjorde. På kalde vindstille vinterdager har alltid Drammen by dårlig luftkvalitet, uten at de egentlig vil gjøre noe med det, eller se på løsninger som faktisk kan bedre dette. I fjor vinter var også Nedre Eiker «rød» i kartet over luftkvalitet.
Saltets fremragende evner til å løse opp bitumen (bindemiddelet) i asfalten og lage skader på kjøretøy, betong og stålkonstruksjoner (særlig Nedre Eiker bru på sikt vil jeg tro) kan det jo skrives en helt egen artikkel om. Kanskje en skjult agenda i Drammen kommune er sysselsetting og utbedring av skader etter vintervedlikehold – hva veit vel jeg?
Kommunen drar helt sikkert fram kortet med «trafikksikkerhet» og at «busstraseene trenger det» eller at «entreprenøren velger selv metode for veivedlikehold»- men så store endringer har det ikke vært i hverken busstilbud, topografi eller trafikkmønster. I Nedre Eiker er for øvrig Drammen kommune selv spredeentreprenør for salt. Busstraseene har heller ikke endret seg nevneverdig fra den gangen det var Nedre Eiker som administrerte brøytingen.
– Den største endringen er at Nedre Eiker nå har en vinterdrift lik den Drammen bedrev tidligere i egen kommune. (I praksis er strategien tilsynelatende «Salt alt alltid»)
Oppfordringen til Drammen kommune og for så vidt også Buskerud fylkeskommune som heller ikke er særlig «fremme i skoa» på dette planet blir: Følg Nedre Eikers tidligere forbilledlige driftsplaner for vinterveivedlikehold og bruk det dere sparer av kroner på riktig vinterdrift på å feie i byområdene når det blir svevestøv. Kanskje fylkeskommunen kunne brukt det på ny asfalt?
Dagens praksis bidrar kun til merutgifter til veivedlikehold sommer som vinter.
Et tankekors er at ingen snakker om avrenningen fra saltede veier til elva, men tipper noen ett enkelt lastebillass med ren snø i elva så snakkes det både om gummi fra bildekk, mikroplast og tungmetaller.
Skjerpings og nytenking trengs nede i byn og i Buskerud forøvrig. Dette kan bare gjøres bedre! – Ta dere en studietur til Vest-Telemark, der får de det til ganske bra.
Salt smartere og når det trengs, ikke bruk det til snøfjerning er oppfordringen.
Øvre Eiker kan også legge seg dette på minnet før samme praksis også utvides der.
Mvh
Lars Erik Stigen
Hokksund
FLERE SAKER
KRONIKK: Putin er problemet, ikke kraftkablene
Bærekraft går hånd i hånd med inkludering
«Utredningen» om videre bruk av Lerberg er ingen utredning