Alle mobiloperatørene har allerede systemer på plass for å blokkere svindelforsøk fra egne nummer. Tidligere i år sendte Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) brev til Telenor, Telia og Ice og ba dem styrke samarbeidet for å stoppe enda flere svindelforsøk.
Nå har økt samarbeid ført til at mobiloperatørene kan blokkere svindelforsøk hos andre operatører, uavhengig av hvilket norsk mobilnett numrene hører til.
– Det er gledelig at selskapene nå rapporterer at de har fått på plass bedre deling av informasjon og koordinering av «grensekontrollen» på mobiltrafikk som kommer fra utlandet, og som spoofer* norske nummer. Norge er så vidt vi vet det andre landet i verden som har innført et slikt digitalt skjold, og det har allerede redusert misbruket av norske mobilnummer, sier John-Eivind Velure, som er direktør i Nkom.
«Spoofing» betyr at svindlere tyvlåner mobilnummeret ditt, og på den måten ser det ut til at samtalen du mottar kommer fra et norsk nummer. Dersom nummeret ditt skulle blir «spoofet», betyr det ikke at mobilen din er hacket.
Nasjonal ekspertgruppe mot digital svindel ble opprettet av Nkom i partnerskap med Økokrim i 2023, og samler myndigheter og private aktører til en felles innsats mot digital svindel. Digitaliserings- og forvaltningsminister, Karianne Tung, sier digital svindel er et alvorlig samfunnsproblem, og at det er bra at det samarbeides godt i ekspertgruppen.
– Vi skal være trygge når vi bruker mobiltelefonen i hverdagen. Digital svindel er et alvorlig samfunnsproblem, og nå iverksetter vi nye tiltak for å gjøre mobilsvindel vanskeligere. Vi må arbeide hardt for å få bukt med denne utfordringen, slik at folk og næringsliv kan ha tillit til den teknologiske utviklingen. Jeg har derfor gitt Nkom i oppdrag å lede en arbeidsgruppe mot digital svindel, og det er positivt at dette arbeidet nå gir resultater, sier Tung.
Etter at den koordinerte digitale «grensekontrollen» har kommet på plass, har spoofingen av norske mobilnummer falt kraftig. Imidlertid er det tydelig at tyvlånet av svenske og danske mobilnummer øker.
– Det viser at svindlerne er godt organisert og at de tilpasser seg raskt. Digital svindel bidrar til å finansiere kriminelle nettverk, rammer enkeltmennesker og bryter ned tilliten vi som befolkning har til teknologi og til hverandre. Tillit til digitale tjenester er helt avgjørende for å løse flere av samfunnsutfordringene fremover, sier Velure.
En undersøkelse Respons Analyse har gjort for Nkom, viser at ni av 10 har blitt forsøkt svindlet det siste året. De vanligste kanalene for svindelforsøk er e-post, SMS og telefoni. Også på internettbaserte meldingstjenester som Messenger, Snapchat og WhatsApp blir folk utsatt for svindelforsøk.
* Spoofing er en teknikk som gjør at svindlere kan utgi seg for å kontakte deg fra det som fremstår som et norsk nummer eller en tilsynelatende trygg IP-adresse.
FLERE SAKER
Fortsatt trangt arbeidsmarked i første kvartal 2025
9 av 10 trekkfugler med negativ utvikling i 2024
På tide å bytte? Advarer mot gamle røykvarslere