Det er liksom ikke helt akseptert å takke nei til julebordet, fordi vi ikke liker kolleger som blir berusa og fulle. Da byr førjulstiden «heldigvis» på et hav av små unnskyldninger og bortforklaringer.
Når Pepsi Max eller Farris er det vi har i glasset i det vi piner oss gjennom timers studie av den snikende alkoholeffekten. Og sjefen selv tar en «smooth escape» etter å ha levert talen og tatt en siste skål før desserten er servert, er det faktisk ikke så underlig at over 300.000 dropper julebordet med jobben.
Forventningens tid
Julebordet er i forandring. Vi fokuserer mer på aktiviteter, maten og hygge, enn alkoholen og antall drikkebonger. Noen tradisjoner beholdes, andre er utdaterte. Når vi skal samles er likevel forventningene og erfaringene like mange som antall ansatte.
Det finnes ledere som er usikre på egen deltakelse på julebordet, som synes det er vanskelig å ta upopulære avgjørelser og gjør noen enkle strutseøvelser når ryktene fra julebordet havner som fakta i innboksen. I disse dager sitter også noen festkomiteer igjen med bunnskrapte festbudsjett, men likevel feilet på målsetningen om å samle alle ansatte til en hyggelig og velfortjent avslutning av året.
Klokkeklare råd for det kommende året
Når Akan kompetansesenter i sin julekampanje sendte en sixpack (alkoholfri) øl med aktuell statistikk om alkoholbruk på arbeidsplassen til 250 ledere, var det ikke bare for gøy. Men også med mål om å trigge til samtale og starte refleksjon og ettertanke rundt hvordan vi skal ha det på jobbfesten. For festkulturen på arbeidsplassen betyr noe, og er av betydning for tilhørighet og følelsen av fellesskap.
Vi mener de gode relasjonene, samholdet og festlige, felles minner er nøkkel til de positive tallene på den tredelte bunnlinja. Derfor er våre råd klokkeklare og enkle å ta med seg inn i et nytt år:
Snakk sammen om hvordan dere vil ha det på jobbfesten.
Gjør det enkelt å ta valg: Tilby spennende alkoholfrie alternativer.
Ikke spør hvorfor noen ikke drikker.
Si fra til noen hvis det skjer noe ubehagelig.
Kart og kompass
Kjenn ditt publikum og tilpass ditt budskap. For mange er det en forskjell å være på fest blant venner enn blant kolleger, kunder og samarbeidspartnere. Det er ikke sikkert at det er på julebordet med jobben vi imponerer mest når partytriks avsløres eller vi synger høyere enn Staysman på strofen:
«Jeg håper han kommer nedi pipa mi
For jeg har tatt på meg no ‘lingerie
Og det vet jeg at jeg blir sexy i
Og sexy jenter det gjør nissen blid».
Skrevet av Camilla Lynne Bakkeng, fag- og kommunikasjonsleder, Akan kompetansesenter.
Camilla Lynne Bakkeng er fag- og kommunikasjonsleder i Akan kompetansesenter. Her gir hun sine synspunkter på julebord og firmafester som «tar av».
FLERE SAKER
Budsjettet, kommuneplanens arealdel og fremtiden til Lerberg
KRONIKK: Vi har ingen flere å miste
KRONIKK: Buskerudbudsjett for fremtiden