7. januar 2025

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Bane Nor har kjøpt inn 12 nye kraftige brøytemaskiner som skal bidra til å holde jernbanen i gang i krevende situasjoner.

Redusert togtilbud på Østlandet mandag og tirsdag på grunn mye snø

Mandag og tirsdag er det varslet svært mye snø og vind på deler av Øst- og Sørlandet, og Meteorologisk institutt har sendt ut oransje farevarsel. Allerede fra mandag morgen blir togtrafikken redusert på Østlandet ved at flere tog blir innstilt.
Annonse

Det er ventet lokalt 30-40 cm snø og sterk vind på deler av Østlandet i morgen. Fra mandag morgen vil det bli kjørt tog på alle toglinjene, men noen tog blir dessverre innstilt på grunn av de store snømengdene som er ventet kombinert med sterk vind mandag formiddag. Det skriver Bane Nor i en pressemelding søndag ettermiddag.

17. januar i fjor førte store mengder snø og vind til at kollektivtransporten i Oslo-området fikk store utfordringer. Utover dagen kom trafikken i gang igjen på alle Bane NOR sine togstrekninger, men med store forsinkelser og innstillinger. Fordi det var mange tog i trafikk, vind og snøfokk som satte sporvekslere og signalanlegget ut av drift på tross av sporvekselvarme. Det var også mye snø foran parkeringsplasser for tog, så ble mange tog stående fast og i veien for hverandre da trafikken startet opp igjen.

Annonse

– Vi vil forsøke å unngå at dette skjer igjen, og ha færre tog i trafikk når vi nå ser at det er varslet store mengder snø, snøfokk og sterk vind fra midt på dagen i morgen. I stedet for å stanse all trafikk, så kommer vi heller til å tynne den ut slik at det går tog. Det er viktig for oss at passasjerene kan komme seg dit de skal med toget også når det snør svært mye, som det er meldt fra i morgen formiddag. Når vi kjører færre tog slipper vi også flere brøytemaskiner til i sporet, sier Berge.

De reisende finner oppdatert informasjon om sin reise hos sitt togselskap.

Godt forberedt på ekstremt vintervær
Sist vinter var preget av perioder med langt mer snø og kulde enn normalt på særlig Sør- og Østlandet, noe som skapte problemer for jernbanen, men også for fly, T-baner og busser. Gjennom sommeren og høsten har Bare Nor jobbet med ulike tiltak for å forsterke vinterberedskapen sin for situasjoner med ekstremt snøfall.

– Vi har kjøpt inn 12 nye store skinnegående arbeidsmaskiner med kraftig brøyteutstyr (LT18), som er satt i drift for å rydde vekk snø fra jernbanen i hele landet. De nye maskinene kommer i tillegg til de brøytemaskinene Bane NOR har fra før, som blant annet inkluderer ploger, traktorer og hjullastere med freser. I tillegg har vi kjøpt inn vogner med kraftig snøfres i Stor-Oslo. Alt snøryddingsutstyr er vedlikeholdt og står nå klart til bruk, sier Berge.

– Til sammen gir dette en betydelig økt brøytekapasitet som skal sikre at flest mulig av togene på Øst- og Sørlandet kommer og går når de skal også når det snør mer enn normalt. Vi er bedre forberedt enn i fjor på ekstremt vintervær, men når svært mye snø skal fjernes mange steder på en gang kombinert med sterk vind, så kan det dessverre alltid oppstå utfordringer,  sier Berge.

Mer mannskap på vakt
Foran morgendagen er bemanningen styrket og klar på hele Øst- og Sørlandet. Vi har mer mannskap på vakt for å styrke snøberedskapen. Vi har flere førere på jobb, som også vil gi oss bedre kapasitet på snøryddingsmaskinene våre. I forkant av vinteren gjennomførte vi også grundig trening og opplæring av vårt mannskap i bruk av ulike typer vinterutstyr. Vi har også økt kapasiteten på vedlikehold av arbeidsmaskiner til snørydding, skriver selskapet i meldingen.

Snøkoordinatorer
Bane Nor har egne snøkoordinatorer som har ansvaret for snøryddingen og ansvaret for å innhente status på alt som gjennomføres av snørydding på spor, planoverganger og parkeringsområder for togene. I år har de også en ny digital kartløsning som vil sikre bedre oversikt over hvor det er ryddet snø.

I tillegg bistår snøkoordinator togleder med prioriteringer i vanskelige situasjoner. Andre faggrupper vil også få konkrete oppgaver ved større snøfall.

Bane Nor er også klare for at togselskapene skal kunne benytte tuneller som varmestue for togene om natta hvis det blir behov for å tine dem for snø og is.

– Vi har selvfølgelig også tatt høyde for at vi har godt med mannskaper til å rydde bort snø fra plattformer, parkeringsplasser og våre øvrige arealer på stasjonene, så folk kommer seg fram også når det snør ekstra mye, sier Lars Berge.

Lars Berge, regiondirektør i Stor-Oslo i Bane Nor, sier de har forberedt seg godt på værsituasjoner med mye snø og vind slik vi får mandag og tirsdag.
Del:
Annonse