– Vi kan ikke akseptere at noen gjør veiene våre utrygge med svært høye hastigheter, kappkjøring og annen livsfarlig adferd. Det norske trafikksikkerhetsarbeidet er tuftet på nullvisjonen, og dersom vi skal nå målene, må vi få bort grov trafikkriminalitet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.
En arbeidsgruppe som er nedsatt av Samferdselsdepartementet og Justisdepartementet, har sett på forslag til regelverksendringer for å bedre trafikksikkerheten. Ett av disse forslagene er mer effektiv inndragning av motorvogn ved særlig alvorlige lovbrudd i trafikken. Forslaget sendes på høring i dag.
– Folk skal være trygge på norske veier. Villmannskjøring, for eksempel å kjøre over 200 km/t er livsfarlig for alle som ferdes i trafikken, og et økende problem. For miljøene som driver med dette ser vi at tap av førerrett, bøter og fengselsstraff ikke er avskrekkende nok. Derfor sender vi på høring regler som gjør det enklere for politiet å ta fra dem bilen, sier justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen.
Inndragelse av bilen også om føreren ikke eier den
I Danmark har de tatt grep for å få bort såkalt «vanvidskørsel» fra veiene. Der kan kjøretøy som brukes til blant annet høye fartsovertredelser, kjøring med høye rusnivåer og annen særlig farlig kjøring inndras, uavhengig av om føreren eier bilen eller ikke.
Den norske arbeidsgruppen som har jobbet med de skjerpede reglene har sett til Danmark og erfaringene derfra. Danskene har effektive verktøy for å få kjøretøy som brukes til ekstremadferd vekk fra trafikken.
– Danmark har klare og tydelige grenser for hva som er uakseptabel atferd i trafikken og når du må regne med at kjøretøyet blir inndratt. Dette mener vi er hensiktsmessig også i Norge. Det er viktig at reglene er enkle å forholde seg til og at alle blir behandlet likt. Det mener vi at dette forslaget sikrer, sier Nygård.
Dette er forslagene:
Bilen inndras der:
• Det kjøres i minst 200 km/t.
• Det kjøres dobbelt så fort som fartsgrensen der fartsgrensen er 50 km/t eller høyere.
• Det kjøres 50 km/t for fort der fartsgrensen er 30- eller 40 km/t.
• Det kjøres med minst 2,0 i promille eller tilsvarende for annen rus.
• Noen dømmes for andre gang i løpet av tre år for kjøring med rus minst 1,2 promille eller tilsvarende for annen rus.

(Foto: Fredrik Naumann – Felix Features)
I tillegg foreslås det inndragning ved kjøring uten førerrett (10 ganger i løpet av tre år) og enkelte mer skjønnsmessige tilfeller av «særlig hensynsløs kjøring». Dette gjelder tilfeller der motorvognen er brukt til forsettlig å skade andre personer eller omfattende materiell skade. Det omfatter også tilfeller av grovt uaktsomme overtredelser som har medført død eller betydelig skade, og som er skjedd ved ruspåvirkning på minst 1,2 promille eller tilsvarende for annen rus. Også deltakelse i organisert kappkjøring foreslås omfattet.
Regjeringen vil ta endelig stilling til forslaget etter at det har vært på høring.
Bruk av mobiltelefon i bil
Arbeidsgruppen har også sett på et forslag om innstramminger i reglene for bruk av mobiltelefon i bil. Uoppmerksomhet er en betydelig utfordring i trafikksikkerhetsarbeidet og bruk av mobiltelefon er en betydelig del av denne utfordringen. Det er behov for endringer for å unngå omgåelser og effektivisere håndhevingen. Det pekes også på uoppmerksomhet ved nye måter å betjene mobiltelefon i bil, og at dette kan tilsi å gjøre reglene mer teknologinøytrale og uavhengig av hvordan funksjonene betjenes.
Dette er forslagene:
• Klargjøre at forbudet mot bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring i bil også gjelder det å holde mobiltelefonen selv om den ikke brukes.
• Enkelte klargjøringer og lempninger i reglene for lovlig bruk av mobiltelefon som er fastmontert i holder.
• Mulighet for å gi regler om betjening av mobiltelefon og tilsvarende funksjoner via bilens integrerte skjerm og en mulig måte å regulere dette på.
Regjeringen vil ta endelig stilling til forslagene etter at det har vært på høring.
Tidligere har Samferdselsdepartementet sendt på høring et forbud mot utstyr, apper og andre tjenester som kan varsle om trafikkontroller.

FLERE SAKER
Bøtene øker igjen: 10.450 kroner for mobilbruk i bil
Mindre post gir sjeldnere levering med én gang i uka
Ministeren har bestemt: Tidligere avgangseksamen i 2026