20. mars 2025

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Veistandarden på fylkesveiene i Buskerud er et sorgens kapittel mange steder og fylkeskommunen lavt i pengebruken. (Illustrasjon)

Så mye brukte Buskerud på vedlikehold av veiene i 2024

Buskerud fylke brukte 692 millioner kroner på drift og vedlikehold av veiene i fjor. Per innbygger brukte fylket 2.550 kroner, noe som er langt lavere enn snittet for landet.
Annonse

Totalt brukte alle fylkene 16,5 milliarder kroner på drift og vedlikehold av veiene i 2024. Det viser tall utarbeidet av Statistisk sentralbyrå (SSB) for NAF. I gjennomsnitt brukte fylkene 3.764 kroner per innbygger, men det er store forskjeller.

Veiforfall på 6,3 milliarder kroner
Buskerud er ett av fylkene med høyt etterslep på vedlikehold av veiene. Det vil koste hele 6,3 milliarder kroner å hente opp forfallet som har bygget seg opp. Likevel ble det kun brukt 692 millioner kroner drift og vedlikehold i fjor.

Annonse

– Folk ser at veiene råtner på rot mange steder. Asfalt smuldrer opp, veikanter glir ut og broer og tunneler trenger oppgraderinger. Disse tallene gir liten grunn til å tro at veistandarden har blitt bedre i fjor, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Vedlikehold av veiene har blitt mye dyrere 
Kostnaden til drift og vedlikehold har skutt i været. På fem år har det blitt nær 30 prosent dyrere å vedlikeholde veiene, ifølge SSB. Riksrevisjonen har tidligere kritisert at kostnadene til drift og vedlikehold av veiene øker uten at veiene hverken blir tryggere eller i bedre stand.

Til sammen bruker fylkene 4,3 prosent mer på drift og vedlikehold i 2024 enn året før, justert for inflasjon. NAF mener dette ikke monner.

– Skal vi unngå at fylkesveiene faller fullstendig sammen må pengebruken opp, og vi må få mer trygg vei for pengene. Staten må bidra med mer, og fylkene må sørge for at pengene kommer frem og brukes der de trengs mest, sier Handagard.

Hun viser til at det samlede forfallet på fylkesveiene kan koste 105 milliarder kroner å utbedre. Dette er basert på Statens vegvesens beregninger, som ble lagt frem i 2023.

– Slik det er i dag øker forfallet år for år, og kostnaden for å utbedre veiene skyter i været. Fylkene klarer ikke ta unna slitasjen på veinettet år for år, sier Handagard.

Alle tall i 2024-kroner

Vedlikeholds- etterslep pr 2024, i mill kr.Fylkenes utgifter til drift og vedlikehold av veier, i mill.krBeløp per innbygger (kr)
20242023202420232024
Agder7 8001 2221 1123 8193 452
Innlandet6 3121 5161 5924 0294 217
Møre og Romsdal10 6251 4431 5065 3325 529
Nordland14 5361 2421 2395 1095 088
Rogaland5 3721 3381 4222 6802 819
Trøndelag8 0091 7491 7093 6233 511
Troms og Finnmark (2020-2023)1 3365 4600
Troms9 9441 0065 898
Finnmark3 3324636 175
Vestfold og Telemark (2020-2023)1 0932 5220
Vestfold2 0354881 892
Telemark6 4476703 766
Vestland19 4572 4972 8293 8344 318
Viken (2020-2023)2 4131 8410
Østfold2 4085731 823
Akershus2 2921 2331 664
Buskerud6 3316922 550
104 89915 84916 5343 8253 764
Gj.nitt per innbygger

Kilde: SSB. 722 Fylkesveier, miljø- og trafikksikkerhetstiltak, 12163: Utgifter til tjenesteområdene, fylkeskommunekonsern, etter region, statistikkvariabel, år, funksjon og art.

Tallene for etterslep på vedlikehold er basert på Vegvesenets leveranser 3. oktober 2023. Tallene for vedlikeholdsetterslep er fordelt på nye fylker etter fordelingen av etterslepet i Vegvesenets rapport fra 2013. Deretter alle tall justert til 2024-kroner.

Del:
Annonse