– Uten forsikring risikerer du å måtte dekke alle kostnader dersom du forårsaker en personskade, eller at det oppstår brann i forbindelse med lading, sier Borge videre.
Bransjetall viser at nesten 100.000 elsparkesykler nå har den lovpålagte ansvarsforsikringen. Det er 30 prosent flere enn på samme tid i fjor. Det finnes imidlertid rundt 500.000 elsparkesykler i Norge – og det betyr at om lag fire av fem kjører rundt på en sykkel uten forsikring.
– Fortsatt er det alt for mange som ikke har forsikring, fremholder Borge.
I en tidligere undersøkelse gjort for Tryg viste det seg at over halvparten av unge mellom 18 og 29 år ikke var klar over forsikringsplikten.
– Selv om tallene ser litt bedre ut, er det fortsatt altfor mange som kjører rundt helt uvitende om hva konsekvensene kan bli dersom de skulle skade noe eller noen – bare en ripe i lakken på en bil kan koste deg flere titalls tusen kroner. I tillegg dekker forsikringen skader du selv blir påført, sier Borge.
I vinter har mange sagt opp forsikringen sin – sannsynligvis for å spare penger.
– Vi oppfordrer sterkt alle eiere til å forsikre elsparkesykkelen nå når våren melder sin ankomst. Kontakt forsikringsselskapet ditt – forsikringen koster rundt en 100-lapp i måneden, sier Borge.
Følg ladevettreglene
• Lad aldri om natten.
• Lad alltid i et rom med røykvarsler dersom du lader inne.
• Lad aldri i en rømningsvei.
• Lad og oppbevar på brannsikkert underlag.
• Bruk alltid originalt ladeutstyr.
• Stopp lading dersom det kommer lyder, lukter eller at laderen blir unormalt varm.
• Unngå overlading – koble fra laderen når batteriet er fulladet.
• Les deg opp på produsentens bruksanvisning – den inneholder tips og råd om trygg lading.
FLERE SAKER
13 personer døde i brann i første kvartal – ingen i Buskerud
Å bruke belte i buss er en gratis forsikring som kan redde liv
Pass deg for grusen – her kan det lett gå galt