17. april 2025

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Slik tar jeg vare på bilen min – syv enkle tips som sparer meg for dyre verkstedregninger

Bilhold har lært meg én ting: Små grep i hverdagen gjør enorm forskjell på sikt. Jeg har alltid trodd at det å ta vare på bilen krevde masse teknisk kunnskap, men det stemmer ikke. Nå vet jeg bedre. Ved å gjøre noen få, smarte ting jevnlig, har jeg spart tusenvis av kroner – og unngått flere unødvendige verkstedbesøk.

Derfor vil jeg dele mine beste erfaringer med deg. Disse syv tipsene hjelper deg å holde bilen i topp stand og gir deg bedre kontroll over biløkonomien din.

Hvis jeg trenger en ny del til bilen, liker jeg å ha kontroll selv. Jeg pleier å bestille på nett for å spare både tid og penger – og det finnes mange gode løsninger der ute. Finn dine bildeler her dersom du vil ha et enkelt og effektivt alternativ som fungerer for folk flest.

Jeg vasker bilen oftere enn før – og det lønner seg
Tidligere trodde jeg bilvask handlet om utseende. Nå vet jeg at det handler om å beskytte bilen mot slitasje og rust. Om vinteren samler det seg veisalt og skitt på både lakk og understell. Det tærer på metallet, og rusten kan komme før man vet ordet av det.

Jeg vasker bilen omtrent annenhver uke i vinterhalvåret. Jeg bruker gjerne en børsteløs vaskehall og avslutter med voksbehandling. På sommeren holder det med en grundig vask én gang i måneden. Jeg glemmer heller ikke innsiden – jeg støvsuger og tørker støv, og det hjelper mot dårlig lukt og dugg på rutene.

Jeg sjekker væskenivåene jevnlig
Motoren trenger mer enn drivstoff for å fungere godt. Jeg tar meg tid til å sjekke olje, kjølevæske, bremsevæske og spylervæske minst én gang i måneden – og alltid før langtur.

Det krever verken spesialverktøy eller mye kunnskap. Alt står i bilens instruksjonsbok. Jeg lærte raskt hvor peilepinnen til oljen sitter, og hvordan jeg ser nivået på de andre væskene. Har væsken endret farge eller lukt, vet jeg at det er på tide med bytte. Det tar meg fem minutter, og det gir meg ro i sjela å vite at bilen er klar for veien.

Jeg bytter slitedeler før de blir et problem
Før i tiden ventet jeg til viskerne var helt ubrukelige. Nå har jeg alltid et ekstra sett liggende i garasjen. Det samme gjelder pærer og luftfiltre. Når jeg først merker at de begynner å svekkes, bytter jeg dem.

Et dårlig viskerblad gir dårlig sikt, og det kan være farlig. Slitte bremseklosser kan skade bremseskivene – og da blir det dyrt. Jeg har lært at det er billigere å handle slitedeler på forhånd og gjøre enkle bytter selv.

Jeg lytter alltid til bilen
Jeg vet hvordan bilen min høres ut. Når den begynner å lage nye lyder – piping, skraping eller knirking – tar jeg det på alvor. Lyder som oppstår når jeg svinger eller bremser, betyr nesten alltid at noe trenger oppmerksomhet.

Jeg venter ikke. Jeg sjekker hvor lyden kommer fra, og tar bilen inn på verksted hvis det er noe jeg ikke klarer å fikse selv. Tidligere ignorerte jeg slike varsler, og det har kostet meg dyrt. Nå vet jeg at rask reaksjon betyr mindre skade og lavere regning.

Jeg tar dekkene mine på alvor
Dekkene er bilens kontakt med veien, og jeg vet at riktig lufttrykk og godt mønster redder liv. Jeg har kjøpt en liten luftmåler og sjekker trykket én gang i måneden. Jeg merket fort at bilen både bruker mindre drivstoff og kjører mer stabilt når dekktrykket er riktig.

Før sommer og vinter sjekker jeg mønsterdybden med en enkel målepenn. Jeg vil aldri kjøre med noe mindre enn 3 mm, selv om loven sier 1,6 mm. Når dekkene begynner å bli gamle eller ujevnt slitt, bestiller jeg nye. Jeg bestiller ofte felgrens og ventilhetter samtidig – små ting, men det gir helhetlig vedlikehold.

Jeg tar vare på batteriet – spesielt om vinteren
En gang kom jeg ikke hjem fra jobben fordi batteriet døde i minus 15. Jeg lærte det på den harde måten. Nå følger jeg med. Jeg har lært at korte kjøreturer i kulde ikke gir batteriet nok tid til å lades.

Jeg sørger for å kjøre litt lengre turer innimellom, og jeg har en enkel lader i garasjen. Jeg sjekker også batteripolene og renser dem hvis de er skitne. Om bilen står stille lenge, kobler jeg fra batteriet. Det høres avansert ut, men det er det ikke – og det har spart meg for stress og uforutsette kostnader.

Jeg gjør mer selv enn jeg trodde jeg kunne
Før trodde jeg at alt måtte gjøres av fagfolk. Nå vet jeg at jeg kan gjøre mer selv. Jeg bytter viskerblader, fyller på olje, setter inn nytt kupéfilter og skifter pærer. Alt med enkle verktøy jeg allerede har hjemme.

Jeg brukte videoer fra YouTube og instruksjoner fra nettbutikker for å lære meg det. Og vet du hva? Det føles bra å fikse noe selv. Jeg sparer penger, men viktigst av alt – jeg føler meg tryggere på bilen min. Når jeg vet hva den trenger, vet jeg også når jeg må ta den inn på verksted – og hva jeg kan forvente.

Oppsummering – små grep jeg gjør for å unngå store problemer
Bilhold trenger ikke være stress. Jeg har lært at det handler mer om oppmerksomhet og rutiner enn om å kunne alt. Ved å følge disse sju tipsene har jeg fått en bil som starter hver morgen, bremser trygt og holder seg pen – selv etter mange år.

Jeg føler meg tryggere på veien, og jeg slipper overraskelser hos verkstedet. De små investeringene i tid og innsats gir meg stor gevinst i lengden.

Og det beste av alt? Det er faktisk litt gøy når jeg får det til selv.

Så mitt beste råd til deg er enkelt: Vær litt nysgjerrig. Prøv selv. Lytt til bilen din og ta grep i tide. Du trenger ikke gjøre alt, men litt er ofte nok. Og husk: Finn dine bildeler her – det er slik jeg holder bilen min i gang, året rundt.

Denne artikkelen inneholder annonsert innhold og er bestilt av Eurodel AS i Sandefjord.

Del: