Så snart telen er ute av bakken kan årets asfaltsesong starte. I år planlegger Statens vegvesen å legge asfalt til en verdi av om lag 1.400 millioner kroner på våre riks- og europaveier. Arbeidet gjennomføres gjennom 24 kontrakter inngått med fem ulike entreprenører.
Starten på asfaltsesongen varierer ut fra lokale forhold, men starter som regel rett etter påske når telen er ute av bakken.
I tråd med regjeringens ønske
– Et sikkert vårtegn i transportsektoren er nylagt asfalt. Dette er et viktig tiltak vi gjør hvert år for å blant annet reparere slitasje og skader på veiene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (AP).
– Å prioritere drift og vedlikehold betyr bedre trafikksikkerhet, sikrer trygg fremkommelighet på veiene våre, og forlenger levetiden på veinettet. I år skal Statens vegvesen asfaltere 700 kilometer med riksvei. Dette er vedlikehold satt i system, og helt i tråd med regjeringens ønske om å ta vare på det vi har, legger han til.
Ta hensyn til asfaltarbeiderne
Nå som asfaltsesongen straks er i gang flere steder i landet, er det flere menn og kvinner som skal ha veien som sin arbeidsplass. Statens vegvesen kommer med en klar oppfordring til trafikanter til å tenke på sikkerheten til asfaltarbeiderne og trafikkdirigentene som nå skal på jobb langs veiene.
– Hvert år oppstår det dessverre trafikkfarlige situasjoner som følge av at utålmodige bilister foretar farlige forbikjøringer og kjører aggressivt i anleggsområdet. Vi ber alle trafikanter om å ta det med ro og vise hensyn til de som jobber langs veiene. De er på jobb for oss alle, oppfordrer Lunaas.
Det meste av asfaltarbeidet foregår på natten når det er minst trafikk langs veinettet.

Asfalten skal vare lenger
De siste årene har Statens vegvesen stilt klima- og miljøkrav i sine asfaltkontrakter, og CO2-utslipp har blitt vektlagt ved tildeling av kontraktene. Asfaltentreprenørene i Norge har fulgt opp, og resultatet er at Norge nå er verdensledende når det gjelder klimakutt for asfalt. Statens vegvesens har halvert CO2-utslippene siden 2020, og har som videre mål å redusere CO2-utslippene på asfalt med 70 prosent innen 2030.
Men ønsker du asfaltkontrakt med Statens vegvesen i årene som kommer, må du også dokumentere at asfalten har lang levetid.
– Vi har i flere pilotkontrakter lagt vekt på asfaltens egenskaper og kvalitet. Når vi får asfalt som varer lengre, er dette positivt både for klima og miljø og kostnadene, sier Lunaas.
Entreprenørene kan selv velge massetype og beskrive sammensetning, hvilke materialer som brukes og hvilke egenskaper asfalten får.
– Sammen med bransjen jobber vi for å forlenge asfaltens levetid. I disse kontraktene får vi god nytte av entreprenørenes kunnskap og erfaring, og resultatet er et asfaltdekke som både er slitesterkt og klimavennlig til en konkurransedyktig pris, forklarer Thor Asbjørn Lunaas.
Kart med oversikt over strekningene Statens vegvesen skal asfaltere i 2025 ser du HER.
FLERE SAKER
Møtekollisjon i Hokksund – to biler måtte berges
Eneboligbrann i Lyngveien i Hokksund
Folkevandring til akuttdag på Hokksund Flyplass