De siste årene har rundt 20 motorsyklister omkommet i trafikken hvert år. Det gjør motorsyklister overrepresentert i ulykkesstatistikken. Den hyppigste ulykkesårsaken er utforkjøring i sving.
– Vi reagerer på at vegmyndihetene ikke i større grad setter opp underskinner til autovernet i svinger. Dette redder liv, men likevel bygges det og rustes opp veier uten at vi tar hensyn til de mest sårbare trafikantgruppene, sier Svendsen.
Autovern kan være dødsfelle
Autovern er i mange tilfeller rene dødsfeller for motorsyklister. De er laget for å fange opp biler og andre kjøretøy og er ikke tilpasset motorsyklister. Med underskinne på autovernet fanger dette opp motorsyklisten ved en ulykke.
– Du trenger ikke så mye fantasi for å forstå hva som skjer dersom en motorsyklist velter i en sving og sklir inn i trestolpene eller stålprofilene som autovernet festes til. Vi reagerer kraftig på at det ikke er mer oppmerksomhet rundt dette som er et enkelt trafikksikkerhetstiltak, sier Svendsen.
Berømmer Innlandet
– Innlandet går foran som et godt eksempel. Her ruster de opp flere strekninger og utstyrer disse med underskinner. Det er svært positivt, og vi håper flere følger etter, sier Svendsen og viser til nullvisjonen.
– Vi har en nullvisjon som sier noe om at ingen skal omkomme eller bli hardt skadet i trafikken. Da mener vi dette er en rimelig og fornuftig oppgradering av infrastrukturen langs veiene, sier MC-lederen.


FLERE SAKER
Knusktørt allerede og til uka kommer bålforbudet
Økte bilkostnader: Bilister må låne penger for å betale
Mange kjører ulovlig – glemmer å re-forsikre bobilen