– Det er for sent å angre når du skrenser rundt i høyfjellet. Ikke bare risikerer du å skade andre, men du kan også bli stående fast lenge om du er skikkelig uheldig. Vi ser at noen har tatt sjansen og skiftet til sommerdekk allerede, og vi har hatt en del bilskader i det siste hvor sommerdekk har vært involvert på vinterlige veiforhold. Det kan bli dyrt. Bilister som ikke er skodd etter forholdene risikerer redusert erstatning ved en trafikkulykke, sier Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring.
Kan bli kolonnekjøring
Det har i det siste vært mye vind og snøfokk i høyden i Sør-Norge, og fjellovergangene har tidvis vært stengt eller at det har vært innført kolonnekjøring. Også i påsken kan det bli vanskelige kjøreforhold enkelte steder, og kolonnekjøring kan ikke utelukkes.
– Det er sjelden trivelig å havne i kolonnekjøring, men husk at det først og fremst handler om din sikkerhet. Årsaken til at et begrenset antall biler får være med er fordi det ikke må være flere personer med i en kolonne enn redningsmannskaper har kapasitet til å redde ut, sier Brandeggen.
Kolonnekjøring kan innføres på kort varsel, og noen ganger kan du bli stående lenge å vente så sørg for å ha mat og varme klær liggende i bilen, samt ha nok drivstoff eller strøm. Brøytemannskapet kan avvise trafikanter de tror kan få problemer i en kolonne, så se til at bilen er skodd for vinterføre, er rådet.
Nødblink og kald luft
En av de viktigste oppgavene for deg som sjåfør i kolonne er å sørge for å se og bli sett, samt at du følger trafikken i det tempoet brøytebilen setter opp. Det betyr å kjøre med nødblink på og ha kaldluft på frontvinduet for å unngå at snø blir til is og kladder til vindusviskerne.
– Kolonnekjøring kan oppleves stressende bak rattet, men spesielt med snøfokk og minusgrader er det viktig å ha kaldluft mot frontruta. Med varmluft kan snø bli til is som igjen kan kladde til både frontruta og vindusviskerne. Da er det ikke bare å stoppe, og skulle det bli stans i kolonnen må du IKKE gå ut av bilen. Å kjøre kolonne i uvær på fjellet er ikke ufarlig, og det har hendt at folk har blitt påkjørt i kolonnekjøring, sier Brandeggen.
Det vil alltid være en brøyte- eller ledebil foran og bak kolonnen, og disse er i kontakt med hverandre. Kjører du deg fast, bli sittende i bilen. Brøytemannskapet vet at du er der.
Slik kjører du kolonnekjøring:
Før du drar:
– Sørg for å ha nok drivstoff. Det er ofte ikke bensin- eller ladestasjoner på kolonnestrekningene.
– Skaff deg oversikt over mulige omkjøringsveger.
– Innhent informasjon om vei- og værforhold.
– Ta med varme klær og vinterfottøy.
– Ta med mat og drikke.
– Ta med lykt, slepetau, snøskrape og en spade.
– Sørg for at kjøretøyet er i teknisk god stand og utstyrt med vinterdekk.
– Det er påbudt med kjettinger for kjøretøy over 3,5 tonn.
Før kolonnekjøringen:
– Kle deg varmt, kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta.
– Har du varmetråder i frontruta så slå de av.
– Ha lykt, slepetau, snøskrape og gjerne en snøspade lett tilgjengelig i bilen.
Under kolonnekjøringen:
– Bruk tåkelys og nødblink.
– Hold jevn fart.
– Følg kolonnen, ikke kjør ut eller prøv å snu i kolonnen.
– La luftanlegget gå med kald luft på frontruten.
– Hold øyekontakt med bilen foran, ikke bruk mobiltelefonen unødig.
FLERE SAKER
Black Week: Fire av 10 har funnet bilen bulket på parkeringsplass
Vil ha bedre forutsigbarhet for HV-soldatene
Nye krav: Nå skal vi kildesortere mer på jobben