– Det er med sjokk og vantro vi registrerer at regjeringen ikke velger å gjøre noe med avgiftene i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett. Ikke minst med tanke på de historisk høye drivstoffprisene vi ser nå, sier SMB Norges administrerende direktør, Jørund Rytman, i en kommentar.
Sterkt preget
Han viser til at norsk næringsliv er på vei ut av den største økonomiske krisen siden krigen, og at de fremdeles er sterkt preget av ettervirkningene. Samtidig opplever vi nå historisk høye kostnader, med økte strømpriser, og en stigende rentebane.
– Jeg mener dette rett og slett er en skandale. De små og mellomstore bedriftene blør mer enn noen gang, og det er underlig at regjeringen ikke velger å følge eksemplene vi har sett i andre sammenlignbare land, hvor myndighetene har valgt å gi lettelser på dette området, sier Rytman.
Senterpartiet skuffet
Han er også skuffet over at Senterpartiet går vekk fra sine løfter om å å bidra til å holde drivstoffprisene nede.
– Senterpartiet har vært svært tydelige på at de ikke ønsker å sitte i regjering dersom drivstoff prisene blir over 20 kroner. Det er skuffende at de ikke satte foten ned nå, konkluderer Rytman.
Revidert budsjett: – Svikter bilistene mener NAF
Regjeringen leverer ingen tiltak mot de skyhøye drivstoffprisene i avtalen om revidert budsjett.
– De svikter alle som nå sliter med de skyhøye drivstoffprisene. Kraftige avgiftskutt ville hjulpet på folks økonomi i en tid hvor alt blir dyrere, sier Ingunn Handagard, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Norges Automobil-Forbund.
Regjeringen er enig med Sosialistisk venstreparti om revidert budsjett, men leverer ikke på egne løfter. I Hurdalsplattformen lovet regjeringen å kutte avgifter som rammer vanlige folk, slik som drivstoffavgiftene.
– På ett år har drivstoffprisene økt opp mot 40 prosent, og nærmer seg 30 kroner literen. Store deler av drivstoffprisene er avgifter, så dette kunne regjeringen og SV gjort noe med om de ville, sier Handagard.
Forstår ikke folks hverdag
NAF har foreslått en tiltakspakke som vil få ned belastningen på bilistene. Bileierorganisasjonen mener regjeringen burde følge andre land i Europa, som har iverksatt tiltak mot de galopperende prisene.
– Før valget satt løfter om lavere avgifter løst. Nå ser vi ingen tegn til at de forstår hvordan disse prisene griper inn i økonomien til folk. Spesielt i distriktene rammer høye drivstoffpriser hardt, fordi flere er avhengig av bilen og færre har elbil, sier Handagard.
FLERE SAKER
Black Week: Fire av 10 har funnet bilen bulket på parkeringsplass
Vil ha bedre forutsigbarhet for HV-soldatene
Nye krav: Nå skal vi kildesortere mer på jobben