Så langt i år er det kjøpt ca. 74.000 nye biler, en nedgang på 20 prosent fra samme periode i fjor. Da ble det kjøpt 92.000 nye biler. Det viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
– Grunnen til nedgangen er leveringsproblemer, ikke at folk ikke vil ha nye biler, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
– Det er ventelister på ny elbil til langt ut i 2023, og om du bestiller ny bil nå er det kun unntaksvis at forhandlere kan levere nye biler raskt og før nyttår, sier han.
Så langt i år har 78 prosent av alle nye biler vært en elbil, mens ni prosent er ladbare hybrider. Resten er bensin og dieselbiler.
Moms fra nyttår, også om bilen er bestilt i år
Det er to ting nybilkjøpere må være klar over, ifølge NAF.
Det ene er at det fra 1. januar 2023 er moms på kjøpesummen over 500.000 kroner på elbiler. Det betyr at om har bestilt en ny elbil til 600.000 kroner og får den levert over nyttår får du en ekstra momsregning på 25.000 kroner. Momsen beregnes da av de 100.000 kronene som overstiger 500.000 kroner.
Bilen er altså ikke momsfri selv om den ble bestilt i 2022. Dette skjer fordi myndighetene ilegger moms på beløpet den dagen bilen utleveres, ikke den dagen den bestilles.
– Det andre er at vi har rettigheter som nybilkjøper, for eksempel om bilen blir veldig forsinket eller om den blir mye dyrere enn antatt, forklarer Braadland.
Sjekk kjøpekontrakten
NAFs klare anbefaling er å bruke en standardkontrakt når du bestiller bil. Her vil du avtale både leveringstidspunkt og pris. Forhandleren kan imidlertid ha rett til å øke prisen på bilen hvis det er tatt forbehold om prisøkning.
– Hvis leverandøren ikke klarer å holde løftene i kontrakten så har du rettigheter. Det vanlige er å sette en grense på maks seks prosent prisøkning fra bestillingstidspunktet. Dette dekker blant annet avgifter og endring av valutakurser. Men ikke regn med å få bilen raskere eller penger refundert. Dine rettigheter er i praksis å heve kjøpet, sier Braadland.
Ved avtaler med mer enn seks måneders leveringstid, må du etter standardkontrakten akseptere større prisøkning enn seks prosent uten å ha rett til å heve kjøpet.
Heving av kjøpet er derfor hovedsakelig aktuelt for de som heller vil kjøpe en bruktbil, som har mulighet til å beholde bilen sin en stund til, eller som velger leasing eller en abonnementsløsning i stedet for ny bil.
– Om du hopper ut av køen, så er det som alle andre steder: Du risikerer å havne bakerst, om du bestemmer deg for å gå inn i den igjen, sier han.
FLERE SAKER
Black Week og jul: Posten godt forberedt til høysesongen
Tidsklemma og utstyrspress hindrer oss i å komme oss ut oftere
På tide å sende julegavene? Denne uka går de første fristene ut