Rallysesongen 2023 består av seks løp hvor det vil bli konkurrert på snø, grus og asfalt. Denne helgen ble teamene møtt av magiske, islagte veier og 22 minusgrader. Løpet startet fredag kveld med to etapper og totalt 23 km med fartsetapper.
– Det var ekstremt krevende forhold når det var så kaldt. Ettersom vi starter med ett minutts mellomrom hang fortsatt snøføyka i luften idet vi kom som bil nummer to. Det å ligge i hastigheter opp mot 150 km i timen å plutselig møte en vegg får deg virkelig til å føle deg levende, sier Marius Bermingrud til Eikernytt.no.
Lørdag ventet nye 8 fartsetapper og totalt 160 km.
– Vi startet dagen med en kjempeetappe og satte 3. beste tid kun 12 sek bak lederen. Dessverre ble gleden kortvarig da ett rør inn til turboen knakk og vi mistet så å si all motorkraft. Vi prøve oss på en quick-fix og kom oss mellom to etapper til før vi kom til service, forteller Marius.
Tidstapet var stort, men ettersom dette var ett lagt og krevende løp var flere av konkurrentene ute av konkurransen enten med tekniske problemer eller avkjøringer, så for sammendragets del valgte de å fullføre løpet med redusert motorkraft.
– Utrolig nok klarte vi å henge på med tidene til de andre og lærte mye av å måtte kjøre feilfritt og hadde allikevel en kjempedag på skogen, sier han.
Marius Bermingrtud med Thea Turvoll Lien i kartleserstolen endte til slutt på en syvende plass av 15 startende i klassen og de er selvsagt nysgjerrig på hva de kunne utrettet med full turbo-effekt.
Neste NM runde er i Numedal i starten av mars hvor de skal stille med friskt mot.
FLERE SAKER
Hokksund Byutvalg vil ta en aktiv rolle for lokalsamfunnet
Trafikkulykke på Gamle Kongsbergvei – to skadet
O helga natt – for en julekonsert