25. november 2024

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Kirsten Jellum Talmo på 88 år har ikke fått laget seg et varmt måltid på over én måned etter at komfyrvakta på veggen sluttet å virke. Men hjelp fra kommunen til å bytte batteri har hun ikke fått.

Komfyrvakt: Har ikke fått seg et varmt måltid på én måned

(Oppdatert kl. 18.20) Kirsten Jellum Talmo på 88 år har ikke kunnet koke seg et varmt måltid på over én måned. Grunnen er at komfyrvakta som kommunen har installert for henne, sluttet å virke. Dermed er komfyren hennes død. Men noen hjelp til å fikse problemet får hun ikke, til tross for en rekke henvendelser. Nå lover kommunen å ta grep.
Annonse

– Jeg savner å få koke meg noen egg og få et varmt måltid mat en gang i blant. Det finnes selvsagt Fjordland, men det er ikke det samme, sier 88-åringen når vi besøker henne i huset i Fegata i Vestfossen.

Hun har forsøkt å ring selv og fått hjelp av sønnen Tor Kenneth Talmo. Men tross gjentatte henvendelser, har de ikke fått hjelp fra kommunen eller hjelpemiddelsentralen der.

Annonse

– Jeg vil gjerne bo hjemme så lenge som mulig. Jeg har ikke noe ønske om å komme på Eikertun for der liker jeg meg ikke, sier hun.

For hun har hatt nok timer på Eikertun etter gjentatte besøk som sang- og besøksfugl sammen med sin avdøde mann. Det var før det ble «inn» å kalle det besøkstjeneste og frivillighet. De var der bare et par ganger i måneden, men nok til at hun nå sier at dit skal hun ikke havne.

Nå vil hun bo hjemme så lenge hun kan, og vil altså kunne lage seg sin egen mat.

Ifølge Tor Kenneth Talmo har de bare fått det han kaller «svadasvar» de gangene de har ringt kommunen. Etter det han har funnet ut, er det kun snakk om et batteriskifte i sensoren over komfyren som skal til. Selv om det står i instruksjonene fra kommunen at de skal sørge for batteriskifte, har han bestilt nye batterier nå og er villig til å dele pakka med kommunen, for han regner med at det er flere eldre som sliter med dette.

Kritiserer på Facebook
Også svigerdatteren til Kirsten, Marianne S. Borgersen, har engasjert seg og de har nå gått ut på Facebook og åpent kritisert kommunen for sin håndtering av de eldre i kommunen.

– Jeg synes det er trist at det er sånn i dag som det er så mye feilernæring blant de eldre. Er det da greit at mennesker ikke får laget middag på fire uker. Burde ikke kommunen bidra med et varmt måltid til de det måtte gjelde. Vi ser jo på min svigermor at hun har gått ned mye i vekt, og blir mer og mer sliten. Burde ikke hun fått varm middag hver dag til alt blir i orden? Når jeg tenker på hva det koster kommunen og ha eldre på sykehjem, så må jo dette væra lett å ordne. I mine øyne er dette et overgrep, sier hun på sin facebookside og som hun gjentar overfor Eikernytt.no.

Best på omsorg?
Onsdag la kommunen ut et referat på Facebook-sidene sine fra en budsjettsamling der politikere og kommuneledelsen skrøt hvor gode de var på skole og omsorg. Poenget var at kommunen drev kostnadseffektivt og var i det de kalte «eliteklassen» i sin drift sammenlignet med andre.

For Tor Kenneth Talmo og hans gamle mor på 88 år er dette langt fra virkeligheten. I dag har han lagt ut et langt innlegg på sin facebookside som beskriver hvordan han føler de eldre blir behandlet i kommunen og hva han nå vil gjøre med «de greiene de har fått av kommunen» og sikter til såkalte hjelpemidler som nå altså ikke virker.

Vil bytte komfyrvakt
– Jeg har forståelse for frustrasjonen hennes og beklager. Bytte av batteri er vanligvis noe vi forventet at innbygger som er hjemmeboende ordner selv. Men i dette tilfellet viser det seg at komfyrvakten er av eldre type og det er nok ikke så enkelt å bytte dette batteriet. Vi vil komme i løpet av en ukes tid og bytte til en nyere modell komfyrvakt, sier kommunalsjef for helse og omsorg, Kari Hesselberg.

Det har jo tatt veldig lang tid før noen har reagert. Skal ikke være nødvendig å ringe flere ganger i uka for å få hjelp til slikt – vel?

– Nei, det er veldig uheldig og jeg beklager dette. Vi jobber med forbedringer innen hjelpemiddelutlånet. Har styrket bemanningen fra 1. juni og omorganisert enheten fra samme dato. Vi håper dette er tiltak som vil redusere ventetider og gi betraktelig bedre service, sier Hesselberg.

Del:
Annonse