Statsforetaket forvalter over 60.000 fiskevann og kjører nå en ekstra kampanje for å spre fiskefeber blant de yngste.
– Før var det knapt mulig å vokse opp uten å prøve fiske i en eller annen form. Det er ikke like selvfølgelig i dag. Når 50 lag og foreninger landet rundt får sett med 10 stenger blir det mulig for mange å prøve seg, uten at de må kjøpe eget utstyr først, sier kommunikasjonssjef i Statskog, Trond Gunnar Skillingstad.
Stangvalget er gjort av Statskogs egne fiskeeksperter. Den totale verdien på stengene som deles ut i denne runden er om lag en halv million kroner. Hver pakke med ti stenger har en verdi på 10.000 kroner.
– Det er morsommere å få prøvd seg med skikkelig utstyr. Det må gjerne skje sammen med andre barn og unge, og dessuten er det kjekt om noen voksne kan hjelpe til litt om det floker seg til. Norge byr på utallige fiskemuligheter. Det er billig, bærekraftig, spennende og god folkehelse, så vi har absolutt plass til flere som blir bitt av basillen, sier Skillingstad.
Statskogs kampanje har åpent for søknader via statsforetakets nettsider ut juni. Deretter behandles alle søknader av en intern jury. Målet er å sende ut stangpakker til 50 vinnere innen utløpet av juli. Sammen med kampanjen har Statskog utviklet en opplæringsfilm som er spesialtilpasset barn og unge, og som ligger tilgjengelig i forbindelse med søknadsskjemaet.
FLERE SAKER
Black Week og jul: Posten godt forberedt til høysesongen
Tidsklemma og utstyrspress hindrer oss i å komme oss ut oftere
På tide å sende julegavene? Denne uka går de første fristene ut