Nesten 8 av 10 leser omtaler fra andre før de handler på nett. Det viser en undersøkelse utført av Norstat for NRK. Brukeromtaler kan være avgjørende for hvordan produkter og tjenester oppfattes, og brukes ofte av kunder i deres vurderingsprosess, skriver Mittanbud.no i en pressemelding.
NRK sin analyse viser hvordan viktigheten av gode evalueringer i flere tilfeller fører til kopierte omtaler, kamuflert med falske navn. Slike feilaktige brukeromtaler gir et misvisende inntrykk av nettsteder sine produkter. Men hvor troverdig er brukeromtalene på nettsteder for håndverksjobber?
Mittanbud formidlet over 220.000 jobber i 2022, og er Norges største anbudstjeneste for håndverksjobber. Brukeromtalene som publiseres på tjenesten er et viktig utgangspunkt for kundene når de skal velge bedrift til eget oppussingsprosjekt. Like viktig er omtalene for håndverkerne, siden evalueringene påvirker om de sikrer seg jobb på tjenesten. Derfor er det viktig at omtalene på tjenesten er reelle og skrevet av virkelige kunder.
– Diskusjoner om retningslinjer for brukeromtaler er viktig i alle bransjer. I håndverksbransjen er det viktig at brukeromtalene gjenspeiler det utførte arbeidet, slik at kundene kan stole på at de får den kompetansen de forventer, sier administrerende direktør i Mittanbud, Håvard Bungum.
– Brukeromtalene som publiseres på Mittanbud blir kvalitetssikret, og det er kun mulig å evaluere en bedrift som har gjennomført en jobb via tjenesten, fortsetter Bungum.
Brukeromtalene baserer seg dermed på et annet evalueringssystem enn nettstedene som ble undersøkt i NRK sin analyse. Siden evalueringene beskriver et konkret prosjekt er det enklere å sikre omtalene sin legitimitet, noe som også gjør det enklere å stole på brukeromtalene.
FLERE SAKER
Ikke for sent å sjekke skattekortet for 2025
Gledelig nedgang, men 90 omkomne i trafikken i 2024
Endelig skal Enova støtte vanlige energisparetiltak