22. november 2024

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

Det er umulig å se om du har riktig lufttrykk i dekkene. Kjør derfor innom bensinstasjonen og sjekk det jevnlig. (Foto: NAF)

NAF-test: Dekktrykket er viktigere enn du tror

NAF-magasinet Motor har testet hvor mye dekktrykket spiller inn på trafikksikkerhet og kjøreegenskaper. – Bremselengden øker og du får dårligere kontroll i regnvær når dekktrykket er feil, sier Nils Sødal.
Annonse

Under Motors sommerdekktest ble en bil kjørt gjennom alle testøvelsene med tre ulike nivåer på dekktrykket. Samme sjåfør kjørte alle tre rundene.

– Med for lavt dekktrykk presterer selv et premium dekk på nivå med et budsjettdekk. Riktig dekktrykk gjør deg tryggere i trafikken, slår Sødal fast. 

Annonse

Testbilens riktige dekktrykk var 2,4 bar. Med lavt og høyt dekktrykk ble bilen kjørt med henholdsvis 1,7 bar og 3,1 bar. Med for lavt trykk ble bilens oppførsel merkbart endret. Den ble tyngre å styre og vanskeligere å håndtere i kryss og rundkjøringer. Også i motorveihastighet var styrepresisjonen merkbart dårligere. Med for høyt lufttrykk i dekkene var endringene langt mindre.

– Dette viser at for lavt trykk tydelig går utover bilens egenskaper på veien, mens for høyt trykk gir mindre utslag. Men for høyt dekktrykk gir langt mer støy i bilen, sier Nils Sødal.

Bremselengden øker med 10 prosent 
I én av øvelsene var det en fordel med for lavt trykk i dekkene. På tørr asfalt bremset bilen bedre. Det er fordi med mindre luft er det mer gummi mot veien og da minker bremselengden på tørr vei. 

– Men dette ene punktet kompenserer på ingen måte for de alvorlige ulempene dekket med lavt lufttrykk har i de andre testdisiplinene. Vannplaningstesten avslører virkelig hvor viktig riktig dekktrykk er, sier Sødal.

På våt vei håndterer både dekkene med høyt og lavt trykk svingene langt dårligere enn dekkene med riktig trykk. Bremselengden økte med 10 prosent for dekkene med lavt trykk kontra de med riktig trykk. Dekkene med høyt trykk har omtrent samme bremselengde som de med riktig trykk. 

– Dekktypen på testbilen var dyre premiumdekk. Med feil dekktrykk bremser og svinger det ikke bedre enn det kinesiske budsjettdekket Sunfull som ble testet i sommerdekktesten, sier Sødal.

– Med lavt dekktrykk viser vannplaningstesten at premiumdekket får dårligere trafikksikkerhetsnivå enn det kinesiske dekket, fortsetter han. 

• Les flere detaljer på motor.no

Del:
Annonse