– Daglig stopper vi svært mange forsøk på ulovlige aktiviteter rettet mot nordmenn. Vi blir alle, enten vi merker det eller ikke, utsatt for små og store forsøk på digital kriminalitet hver eneste dag, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen.
Dette kvartalet stoppet Telenor 510 millioner førsøk på digital kriminalitet. Av dette står Telenors sikkerhetsfiltre for mer enn 483 millioner blokkeringer. I tillegg stoppet Telenor henholdsvis 11,6 millioner forsøk på svindel via anrop og 15,6 millioner via SMS. Angrepene kommer som oftest via kjente svindelsider, nyopprettede nettsider eller gjennom forsøk på phishing.
– Det aller meste av digitale angrep, enten det er store cyberangrep mot organisasjoner eller vinningskriminelle som ønsker å stjele penger eller data, starter med en form for phishingforsøk. Hver dag prøver kriminelle å nå nordmenn via falske e-poster eller meldingstjenester i håp om å stjele personlig informasjon som BankID, brukernavn og passord, forklarer Engebretsen.
Falske nettsider en utfordring
Utfordringer med falskt innhold på nett er et stort samfunnsproblem. At folk er skeptiske blir også bekreftet i Telenors spørreundersøkelse. Hele 64 prosent av nordmenn over 18 år svarer at de ikke stoler på annonser fra nettbutikker de ikke har handlet i tidligere.
– Det opprettes enormt mange nettsider hver eneste dag. Svært mange av disse er laget for å stjele informasjon eller å svindle. Våre sikkerhetsfiltre foretar mange titalls millioner blokkeringer av kjente svindelsider hvert kvartal, sier Engebretsen.
En undersøkelse fra nettbetalingsselskapet Klarna gjennomført i 2022 viser at hele 300.000 nordmenn har blitt svindlet via en falsk nettbutikk.
Dette kvartalet stoppet Telenor 510 millioner førsøk på digital kriminalitet. Av dette står Telenors sikkerhetsfiltre for mer enn 483 millioner blokkeringer.
November og desember er høysesong for denne typen svindel. Telenor forventer å se en økning i phsishingforsøk knyttet til netthandel og falske hentemeldinger i forbindelse med Black Month og julehandelen.
-Telenor stopper det meste av svindelforsøk før det når kundene våre, likevel vil ingen kunne stoppe alt. Derfor er det viktig at vi alle er årvåkne særlig med tanke på lenker i meldinger eller tilbud som er for gode til å være sanne, sier Engebretsen.
Yngre mer utsatt
De siste ukene har det vært mye fokus i media på eldre som har blitt rammet av til dels grov svindel, men digital kriminalitet er ikke et samfunnsproblem som kun treffer eldre.
I Telenors spørreundersøkelse kommer det frem at folk i aldersgruppen 18-29 år oftere har blitt rammet av digital kriminalitet enn de øvrige aldersgruppene. I denne gruppen svarer fire av ti at de selv, eller noen de kjenner, har blitt offer for digital kriminalitet.
– Dette overrasker oss ikke. Denne aldersgruppen består av folk som er svært fortrolige med digitale verktøy. De er mer tilgjengelig på nett og er dermed også mer utsatt for angrep. Dessuten har de det til felles at de har hatt tilgang til internett hele livet og de er heller ikke like tilbøyelige til å ta sikkerhet på alvor, avslutter Engebretsen.
Fakta om undersøkelsen: Spørreundersøkelsen er en landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av YouGov for Telenor i månedsskifte august/september. Undersøkelsen har 1.014 respondenter.
FLERE SAKER
Black Week: Fire av 10 har funnet bilen bulket på parkeringsplass
Vil ha bedre forutsigbarhet for HV-soldatene
Nye krav: Nå skal vi kildesortere mer på jobben