Litt tidligere denne uka ble det klart at flertallspartiene i fylkestinget har blitt enige om budsjett- og økonomiplan for 2025. Budsjettet skal formelt vedtas i fylkestinget i desember.
– Vi prioriterer de store pengene på de store oppgavene, samtidig som vi sikrer et ansvarlig resultat for fylkeskommunen i fremtiden, sier Iselin Haugo Stavn, gruppeleder for Høyre.
Skole og samferdsel er de største områdene i fylkeskommunen, og er de som nå får mest midler etter budsjettenigheten, skriver flertallspartiene i en pressemelding.
Et stort løft på vei og kollektiv
I avdeling for samferdsel styrkes veisektoren med 25 millioner kroner.
– Vi er fornøyd med budsjettavtalen, og vil særlig trekke frem den massive satsingen på å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på vei. Fylkesveiene våre er i dårlig forfatning og for FrP har det vært viktig å jobbe med å stanse forfallet. Det er tross alt over 90 prosent høyere sannsynlighet for å bli drept eller hardt skadd på en fylkesvei, kontra en riksvei. 25 millioner kroner mer til fylkesveier er veldig bra, sier Morgan Langfeldt, gruppeleder for Fremskrittspartiet.
– Vi skulle gjerne hatt enda mer penger fra staten for å stanse vedlikeholdsetterslepet, men vi er svært fornøyde med at vi gjennom solid arbeid i budsjettforhandlingene har sikret oss et betydelig beløp. Vei er viktig for folk, for næringslivet og for økonomisk vekst, sier Roger Larsen, gruppeleder for Industri- og Næringspartiet.
På kollektivfeltet styrkes økonomien med 25 millioner kroner. Det betyr at samferdselspolitikerne nå kan opprette nye linjer der det er aktuelt, øke frekvensen der de kan og sikre mer kollektiv i årene fremover.
– Vi har vært gjennom noen tøffe runder nå, og får til et skikkelig krafttak i et budsjett som allerede var ganske bra på kollektivtrafikk. Med dette beløpet sikrer vi at flere kan sette fra seg bilen i årene fremover, sier Kjell Erland Grønbeck, gruppeleder i Kristelig Folkeparti.
– For Venstre har det vært veldig viktig å styrke kollektivbudsjettet, og vi er fornøyd med den grønne innretningen på dette budsjettet. Klimautslippene må ned, og busstrafikken må opp, sier Tove Hofstad, fungerende gruppeleder for Venstre.
– Å prioritere samferdsel er å prioritere liv. Alt for mange dør, eller blir hardt skadd på veiene våre. Og det er altfor vanskelig å komme seg frem kollektivt. Nå gjør vi vårt, og vi må fortsette å jobbe nasjonalt for å få mer penger, fortsetter Iselin Haugo Stavn.
En stor skolesatsing
– Skole er fylkeskommunens viktigste oppgave, og det har vært viktig for Høyre at vi sørger for et godt og variert studietilbud i hele Buskerud. Med dette budsjettet sikrer vi både nødvendig omstilling og ønsket utvikling av videregående skoletilbud, sier Iselin Haugo Stavn, gruppeleder for Høyre.
– Vi styrker også elevveileder-tjenesten med fire millioner kroner i perioden. Dette er viktig for elever som har behov for tilrettelegging og ekstra oppfølging. I Buskerud har vi ambisjoner om mer innenforskap, her viser vi at vi mener alvor, sier Kjell Erland Grønbeck.
– Det bevares også praktisk-estetiske linjer. Disse er viktige for å sikre alternative veier ut til videre studier eller arbeidsliv, og bidrar til at flere elever fullfører og består videregående opplæring, fortsetter Tove Hofstad.
Kultur og næring
Kultur og næring får også en økning i budsjettene med en million ekstra til Buskerudmuseene, en million til tiltak for innenforskap i kommunene, og en liten sum til markering av 80-årsjubileet for Frigjøringsdagen.
– Kulturområdet har vært magert finansiert i nye Buskerud, og det er gledelig at vi nå har funnet noen midler til styrking av Buskerudmuseene, som gjør en strålende jobb i forvaltningen av vår felles kulturarv, sier Morgan Langfeldt.
– Buskerud fylkeskommune er en regional utviklingsaktør, og det skal vi fortsette å være. Vi jobber for å utvikle, og være en strategisk partner for næringslivet og regionene i Buskerud. Det store løftet på samferdsel i dette budsjettet vil også gi store ringvirkninger for næringslivet i fylket, sier Roger Larsen.
FLERE SAKER
Buskerud fylkeskommune og Nav med egen IA-avtale
Marginale endringer i ledighetstallene for november
Høyeste sykefravær i Buskerud på 15 år – 10,5 prosents økning i Øvre Eiker