– Det må bli slutt på «ville-vesten»-tilstandene som frislippet i taximarkedet har tillatt. Taxikundene må bli klar over hvilke rettigheter de har for å unngå en unødvendig høy regning etter taxituren, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Samferdselsministerens fem tips til godt taxivett:
1. Bruk app når du bestiller taxi. Da har du full kontroll på prisen.
2. Velg akkurat den taxien du vil i køen. Du må ikke velge den taxien som står fremst – det er du som kunde som bestemmer hvilken bil og hvilket taxiselskap du vil kjøre med.
3. Du har krav på et uoppfordret pristilbud. Får du ikke et pristilbud? Be om et. Husk at det er den laveste prisen som gjelder når du er fremme. Hvis taksameterprisen er lavere enn pristilbudet du fikk fra sjåføren, er det taksameteret som gjelder – og vice versa. Slik unngår du prissjokk ved ankomst.
4. Styr unna taxier som ikke har taklampe, løyvenummer på siden av bilen eller taksameter – dette er igjen påbudt.
5. Gi tilbakemelding. Er du ikke fornøyd med turen? Klag! Er du fornøyd? Skryt.
Rydder opp i næringen
Taxi er en viktig del av transporttilbudet i Norge, men det må være en ryddig og seriøs næring med gode arbeidsforhold som etterlever regelverket. Regjeringen er opptatt av å styrke kvaliteten og sikre et tilfredsstillende taxitilbud i hele landet. I tillegg må det bli enklere for kundene å orientere seg i markedet og unngå prissjokk ved taxiturens slutt.
– Vi har stilt tydelige krav til næringen slik at vi kan beholde de seriøse aktørene og luke ut de useriøse. Det skal være trygt å kjøre taxi enten vi er passasjer eller sjåfør. Derfor har vi innført flere endringer som skal sørge for bedre trygghet for kundene, bedre kunderettigheter, hvit økonomi og ryddige arbeidsvilkår for sjåførene, sier Nygård.
Dette har regjeringen gjort:
• Fra 1. september må alle som har drosjeløyve være tilknyttet en sentral og alle som vil drive drosjesentral må ha sentralløyve. Det er satt en overgangsperiode på seks måneder for å oppfylle disse pliktene.
• Sentralene pålegges plikter knyttet til innsamling, lagring og oversendelse av informasjon til offentlige myndigheter, blant annet om posisjonsdata for drosjeturer, inntjening og priser for drosjetjenester.
• Sentralene plikter å ha en klageordning, samt sørge for at en tilstrekkelig del av drosjene som er tilknyttet sentralen er utstyrt for transport for personer med nedsatt funksjonsevne, i samsvar med gjeldende regler om krav til universell utforming.
• Foreslått maksimalpriser for praiing av drosje fra gate og holdeplass for å hindre at drosjekunder får urimelige og uforutsigbare priser på drosjereisene.
• Drosjeløyvehavere skal sikre at betaling for all løyvepliktig transport registreres i taksameter hos en drosjesentral som løyvehaveren er tilknyttet.
• Vi har innført krav om fagkompetanse for alle løyvehavere.
• Krav om garanti fra bank eller forsikringsselskap for løyvehaver.
• Krav om at alle drosjer skal ha lykt på taket.
• Krav om at løyvehaver må bruke kjøretøy som er registrert som drosje i Kjøretøyregisteret i sin løyvepliktige virksomhet.
FLERE SAKER
Postutvalget: Vil slutte å dele ut brev i postkassen din
Advarer: Mange forsøk på svindel når skattekortene kommer
Krevende å redusere matsvinn – alle må ta ansvar