Januar starter på samme måte som fjoråret. Alle ulykkene i trafikken, med unntak av én, involverte en tungbil. I januar i fjor mistet fire livet i trafikken.
− Førere av tunge kjøretøy er sjelden den utløsende part, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
− Men det er store krefter involvert, så det blir alltid alvorlig når vi møter en tungbil.
Tungbilulykker, der utfallet blir død eller alvorlig skade, er oftest møteulykker. Når det gjelder dødsulykker i perioden 2016-2023 var tungbil involvert i 46 prosent av alle møteulykker. Det er det motgående kjøretøyet som har vært utløsende faktor i 84 prosent av ulykkene.
Flest unge menn som døde
Fire av de fem som mistet livet i trafikken var unge menn i alderen 18 – 34 år, mens én var i 60-årene. Tre døde i møteulykker, én i utforkjøring, og én på en usikret planovergang. To av ulykkene skjedde i Telemark, de øvrige tre mistet livet i Agder, Innlandet og Trøndelag.
− Unge voksne i alderen 16-34 år har høyere risiko for å dø i trafikken enn de som er litt eldre, og dette gjelder særlig unge menn, sier Ranes.
Utfordrende vær og føre på veiene krever oppmerksomhet
Statens vegvesen, sammen med politiet, Trygg trafikk og de andre aktørene som arbeider med sikkerhet i trafikken, har startet arbeidet med en ny tiltaksplan for trafikksikkerhet. Analyser av dødsulykker er et viktig bidrag inn i dette viktige arbeidet.
− Det er for tidlig å fastslå årsak til ulykkene vi har hatt i januar, sier Ranes, men hun understreker at vi fortsatt er inne i en sesong med vanskelige kjøreforhold.
− Jeg vil oppfordre alle sjåfører til å være oppmerksomme bak rattet og å kjøre forsiktig. Vekslende vær og føre vil gi krevende kjøreforhold i hele landet i lang tid fremover.
FLERE SAKER
Rekordmange dompap under Hagefugltellingen
Kvinner i Buskerud femte hissigst i landet
2.600 skyttere til Landsskytterstevnet innendørs