– Posten har alltid endret seg i takt med samfunnet. Nå opplever vi som storsamfunn økt digitalisering, nye demografiutfordringer og en ny sikkerhetspolitisk situasjon som aktualiserer samfunnets beredskapsevne, sier Petter-Børre Furberg, konsernsjef i Posten Bring.
Han mener den omstillingen vi nå står overfor gir oss mulighet til å svare på disse behovene og samtidig legge tjenester med ny samfunnsverdi inn i Postens unike nasjonale distribusjonsnett.
– Posten har en sentral rolle i det norske samfunnet og det vil vi også ha i fremtiden. Vi håper regjeringen ser at dette er riktig tidspunkt til å benytte den muligheten, sier Petter-Børre Furberg.
I dag leverer Posten brev i postkassene til alle nordmenn annenhver ukedag. Posten er enige med utvalget i at det er et behov for omstilling når det blir færre brev som følge av økt digitalisering. I sitt høringssvar skriver Posten at de ser for seg en omstilling der post leveres én dag i uka i postkassene, med mulighet for å velge å få brev til hentepunkt for de som ønsker det. I tillegg til en dørterskeltjeneste som har vist seg å ha stor verdi for de over 75 år.
Eget dørterskeltilbud til eldre
Posten har det siste halvannet året testet en dørterskeltjeneste – altså levering på døra – til eldre over 75 år. I åtte av landets kommuner har eldre over 75 år fått posten levert på døra av postbudet. Tjenesten har bidratt til å avlaste kommunene i møte med en aldrende befolkning, og er en effektiv kanal for alle avsendere til ikke-digitale innbyggere samt at den styrker kommunal og statlig beredskap ved å ha en robust fysisk kanal hjem til folk.
Posten anbefaler at dørterskeltjenesten etableres som en nasjonal tjeneste i forbindelse med omstillingen av brevnettet, mens ressursene fortsatt finnes.
Dersom tjenesten ikke etableres som en del av omleggingen av Postens brevnett, vil den trolig ikke bli noe av og være en tapt mulighet for samfunnet.
Beredskap i brevnettet
Postens nasjonale brevnett er det eneste som hver uke fysisk når frem til alle landets husstander. I en krisesituasjon gir dette en unik mulighet for myndigheter og andre til å komme i kontakt med alle innbyggere. For å være en reell beredskapskapasitet må det være et nettverk av en viss størrelse av lokasjoner, bemanning og kjøretøy. Et postbudnett basert på ukentlig brevlevering i postkassen til de som ønsker det kombinert med en dørterskeltjeneste til eldre, vil etter Postens vurdering ha et omfang som representerer en reell nasjonal beredskapskapasitet.
– Vi har sett hvilken nøkkelrolle det landsdekkende postnettverket til Ukhrposhta har i dagens krigssituasjon i Ukraina hvor de har vært vitale for å opprettholde samfunnets behov for leveranser og kommunikasjon. Posten ønsker å være en viktig del av Norges landsomfattende beredskapsnett slik vi også var under pandemien, fortsetter Furberg.
Stort engasjement
– Det er gledelig å se hvor mange i Norge som er glad i Posten, både gjennom mediene og med antall høringssvar som allerede er sendt inn. Det viser hvilken viktig rolle vi har i det norske samfunnet og det blir kanskje spesielt synlig i disse tider hvor ting vi tidligere har tatt for gitt nå er i endring, sier Furberg
Posten har vært en viktig samfunnsaktør i snart 380 år, og den tilliten bør regjeringen benytte til det beste for samfunnet i lang tid fremover. Omstillingen vi står overfor kan, gjort klokt, være både en reform med reduserte kostnader for staten samtidig som vi legger til rette for framtidens behov.
Veien videre
Posten anbefaler regjeringen å ta de nødvendige politiske beslutninger i løpet av våren 2025 slik at omstillingen kan gjennomføres i 2026.
– En rask beslutning gir oss og fagforeninger tid til å gjennomføre en ryddig og kontrollert omstillingsprosess til det beste for samfunnet, myndighetene og ansatte i Posten, siker Furberg i en pressemelding.
FLERE SAKER
Bøtene øker igjen: 10.450 kroner for mobilbruk i bil
Ministeren har bestemt: Tidligere avgangseksamen i 2026
Gir bedre trafikksikkerhet: GPS viser hvor rådyret er på vei