Det første og viktigste du må være klar over er at risikoen for vannplaning øker jo lavere mønsterdybden på dekkene er. Dette kom tydelig frem i en test utført av det finske bilmagasinet Teknikaan Maailma, som viste at slitte sommerdekk med mønsterdybde på 2,5 millimeter, begynte å vannplane ved 15 km/t lavere hastighet enn nye dekk.
– Hvis dekkene er for slitte vil det være vanskelig å ha full kontroll over bilen på våte veier. For din egen og andre trafikanters sikkerhet, bør du derfor ta en titt på dekkenes tilstand før du legger ut på tur, sier produktsjef i Vianor Norge, Harald Nordseth.
Den lovpålagte mønsterdybden i Norge er minimum 1,6 millimeter, men våtgrepet og bremselengden blir betydelig svekket allerede når mønsterdybden går under 4 millimeter. Det er derfor anbefalt å bytte ut dekkene når du når denne grensen.
Kontroller dekkenes alder og EU-merking
Hvis mønsterdybden er for lav og du er nødt til å kjøpe nye dekk, hjelper EU-merkingen deg med å velge sikre og drivstoffeffektive dekk. Merkingen angir hvilke egenskaper et dekk har når det gjelder våtgrep, rullemotstand og dekkstøy.
Jo bedre EU-klassifisering et dekk har på våtgrep, jo bedre bremseegenskaper har det på vått underlag.
EU-merkingen forteller imidlertid ikke hele sannheten om dekkets evne til å håndtere vannplaning. Det er også avgjørende hvordan du kjører, og hvor bra mønsterdybden er. Kjører du for fort, vil selv ikke splitter nye dekk kunne redde deg fra vannplaning.
Videre er det også viktig å kontrollere dekkenes alder. Gummiblandingen som dekket er laget av blir hardere etter hvert som det brukes, noe som gjør at kjøreegenskapene forverres. Hvis du har kjørt i over seks år med samme dekk – eller hvis de ble produsert for over 10 år siden – er det på tide å kjøpe nye.
Fire tips for å redusere risikoen for vannplaning
• Kontroller dekkets mønsterdybde, spesielt om du ikke har sjekket det siden dekkskiftet i vår. Anbefalt mønsterdybde er minimum fire millimeter.
• Kontroller lufttrykket i dekket. For lavt trykk påvirker kjøreegenskapene, spesielt i ekstreme situasjoner. Til og med bilens drivstofforbruk øker.
• Unngå å kjøre i hjulsporene. Når det regner samles det mye vann i hjulsporene og risikoen for vannplaning øker hvis du kjører i disse.
• Kjør rolig og tilpass hastigheten etter forholdene. Hold tilstrekkelig med avstand til bilen foran og beregne god tid til kjøreturen. Ved kraftig nedbør bør hastigheten reduseres med 15-20 km/t.
FLERE SAKER
På tide å sende julegavene? Denne uka går de første fristene ut
Black Week: Fire av 10 har funnet bilen bulket på parkeringsplass
Vil ha bedre forutsigbarhet for HV-soldatene