– Vi har fått flere henvendelser om dette siste forsøket, og det viktigste vi gjør nå er å informere i de kanalene vi kan for å sikre at kundene våre ikke lar seg bli svindlet. Det kommer stadig nye og mer kreative løsninger, som gjør at det ikke alltid er like enkelt å se forskjell på hva som er reelt og hva som er svindel, sier Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge.
Hun presiserer også at vi burde se etter det blå verifiseringsmerket på Facebook som beviser at siden faktisk er ekte.
Vær oppmerksom på dette!
Meldingene og postene på Facebook som blir sendt ut kan inneholde skrivefeil og linker til andre nettsider enn elkjop.no. Disse tingene skal vi være oppmerksomme på, forklarer kommunikasjonssjefen.
– Dersom du blir sendt til en annen nettside, blir bedt om å oppgi kredittkortnummer for å vinne en premie, kan kundene våre med trygghet vite at dette ikke kommer fra oss. I dette siste tilfellet gjelder konkurransen en Dyson støvsuger, som vi ber alle være obs på og slette umiddelbart. Skulle du være så uheldig at du har registrert kontaktopplysninger på en side du senere ser ikke er oss, råder vi til å kontakte banken og sperre sin konto med en gang, forteller Schøyen Bergly.
Tekst som de falske meldingene kan inneholde er:
• For å motta premien din, besøk lenken nedenfor og fyll inn adressen din.
• MERK: Det kreves et reservasjonsgebyr for å sende deg premien, som dekker frakt og pakkeforsikring.
• Lenken din vil være aktiv i 72 timer. Etter dette vil det bli trukket ut en ny konkurransevinner.
FLERE SAKER
Black Week: Fire av 10 har funnet bilen bulket på parkeringsplass
Vil ha bedre forutsigbarhet for HV-soldatene
Nye krav: Nå skal vi kildesortere mer på jobben