24. november 2024

Din lokalavis på nettet – Nært og nyttig

KREATIVE PÅFUNN. Entusiastiske Circle K-medarbeidere har pyntet stasjonene i forkant av Rosa sløyfe-aksjonen. (Foto: Circle K)

Stasjoner i Buskerud har samlet inn om lag to mill. – nå blir det rosa jubileum

I oktober aksjonerer Circle K-stasjoner i Buskerud-distriktet for Rosa sløyfe for 10. år på rad. Hittil har de samlet inn omtrent to millioner kroner til kreftsaken. I fjor lå stasjonen i Mjøndalen på en fjerdeplass i Buskerud.
Annonse

– Jeg er utrolig stolt av alle de fantastiske medarbeiderne som står på for aksjonen ute på stasjonene i Buskerud. Alle stasjonskundene som har bidratt fortjener også en stor takk. Nå gleder vi oss til å gå i gang med vår 10. Rosa sløyfe-aksjon i Buskerud, sier Ann Helen Våge, direktør for marked og kategori i Circle K Norge.

I fjor samlet stasjonene i Buskerud inn om lag 190.000 kroner til Rosa sløyfe, med Circle K Vik som den beste stasjonen. Siden 2013, som er så langt tilbake det er mulig å måle lokale bidrag, har stasjoner i Buskerud samlet inn nesten to millioner kroner.

Annonse

Flere enn 250 stasjoner blir rosa
I år skal mer enn 250 stasjoner fra Finnmark i nord til Agder i sør være med på aksjonen. De skal samle inn penger til brystkreftsaken gjennom donasjoner og salg av aksjonsprodukter som bilvask, spylervæske, reflekser og kaffekopper.

På enkelte stasjoner er det blitt årlig tradisjon med karnevalstemning gjennom hele oktober. Noen stasjonsmedarbeidere farger hår og skjegg rosa. Stasjonene bader i rosa lys og pyntes med rosa BH-er, silkebånd, blomsterpotter, plakater og paraplyer. Enkelte stasjoner pleier også å avholde alt fra konkurranser og auksjoner til langløp og borgertog for å samle inn penger til brystkreftsaken.

Skaper synlighet – samler inn mest
Circle K Norge er én av samarbeidspartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen, som arrangeres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen.

– Da vi kontaktet Circle K for 10 år siden, håpet vi å gjøre Rosa sløyfe-aksjonen bedre kjent blant menn. I dag sier så mange som 92 prosent av alle menn at de vet hva Rosa sløyfe-aksjonen er. Circle K har klart å skape synlighet mer enn noen annen samarbeidspartner, og har i flere år vært den sponsoren som har samlet inn mest, forteller styreleder i Brystkreftforeningen, Ellen Harris Utne.

Roser de stasjonsansatte
Generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross, er opptatt av å rose stasjonsmedarbeiderne for den innsatsen de legger ned hvert år.

– Gjennom all slags kreative og sprelske påfunn, som rosa bilvask, rosa BH-er og ansatte med rosa hår og skjegg, er de med på å bevisstgjøre dem som ferdes langs norske oktoberveier om viktigheten av å følge med på forandringer i brystet. Deres engasjement er med på å redde liv, sier hun.

Temaet for årets Rosa sløyfe-aksjon er tidlig oppdagelse. Gjennom å undersøke sine egne bryster jevnlig, kan brystkreft oppdages tidligere. Da øker sjansen for å overleve. I fjor gikk antall oppdagede brystkrefttilfeller kraftig tilbake. Dette bekymrer Ellen Harris Utne.

– Det er ingen grunn til å tro at færre utvikler brystkreft. I fjor stoppet mammografiscreeningen opp i flere måneder på grunn av koronapandemien. Vi frykter at mange vil få en forsinket diagnose framover. Dette er svært alvorlig når vi vet at jo tidligere brystkreft oppdages, desto bedre blir prognosen og mer skånsom blir behandlingen, sier Utne.

FAKTABOKS

På innsamlingstoppen i Buskerud i 2020:
1. Circle K Vik
2. Circle K Rundtom
3. Circle K Hønefoss
4. Circle K Mjøndalen
5. Circle K Ål

Del:
Annonse