– Vi har fått flere henvendelser om dette siste forsøket, hvor det kommer meldinger på Facebook fra «Elkjøp Norge», hvor det står at du har vunnet et Dyson støvsuger. Det viktigste vi gjør nå er å informere i de kanalene vi kan for å sikre at kundene våre ikke lar seg bli svindlet, samt rapporterer til Facebook, slik at vi får stengt de falske sidene så fort som mulig, sier Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge.
Det kommer stadig nye og mer kreative løsninger, som gjør at det ikke alltid er like enkelt å se forskjell på hva som er reelt og hva som er svindel.
Madeleine presiserer også at vi burde se etter det blå verifiseringsmerket på Facebook som beviser at siden faktisk er ekte.
Vær oppmerksom på dette
Meldingene og postene på Facebook som blir sendt ut kan inneholde skrivefeil og linker til andre nettsider enn elkjop.no. Disse tingene skal vi være oppmerksomme på, forklarer kommunikasjonssjefen.
– Dersom du blir sendt til en annen nettside, blir bedt om å oppgi kredittkortnummer for å vinne en premie, kan kundene våre med trygghet vite at dette ikke kommer fra oss. I dette siste tilfellet gjelder konkurransen en Dyson støvsuger, som vi ber alle være obs på og slette umiddelbart. Skulle du være så uheldig at du har registrert kontaktopplysninger på en side du senere ser ikke er oss, råder vi til å kontakte banken og sperre sin konto med en gang, forteller Schøyen Bergly.
Tekst som de falske meldingene kan inneholde er:
• For å motta premien din, besøk lenken nedenfor og fyll inn adressen din.
• MERK: Det kreves et reservasjonsgebyr for å sende deg premien, som dekker frakt og pakkeforsikring.
• Lenken din vil være aktiv i 72 timer. Etter dette vil det bli trukket ut en ny konkurransevinner.
Også Hafslund er gjenstand for svindelforsøk – eller rettere sagt potensielle kunder av selskapet. Her får du beskjed om at fakturaen din ble betalt to ganger i oktober og de ber deg trykke på en lenke for å få pengene tilbake.
Også her er det satt en tidsfrist for å få pengene tilbake – angivelig for å stresse folk til å trykke på lenken og derved bli svindlet.
FLERE SAKER
Black Week og jul: Posten godt forberedt til høysesongen
Tidsklemma og utstyrspress hindrer oss i å komme oss ut oftere
På tide å sende julegavene? Denne uka går de første fristene ut